Wednesday, April 4, 2012

Doa dan paham!

Dengan nama Tuhan yang mewujudkan rasa cinta dalam diri hambaNya. Tidaklah layak untuk seorang hamba itu mencintai hamba yang lain melainkan dengan izinNya. Dan tidaklah layak seorang hamba itu mencintai hamba yang lain sebelum mencintaiNya, Tuhan yang menciptakan cinta.

Selalu kita dengar orang doa, malah mungkin kita sendiri pernah berdoa,

'Ya Allah, jadikanlah aku seorang hamba yang mendahulukan cintaMu dari cinta makhlukMu.'

Bila kita ada minat seseorang, kita doa dekat Allah,

'Ya Allah, jika dia adalah nama yang telah ditetapkan menjadi jodohku, maka mudahkanlah ya Allah. Satukan hatiku dan hatinya, dan jagalah hati kami sebelum menjadi yang halal di sisiMu. Namun ya Allah, jika dia bukanlah nama yang ditakdirkan untukku, aku redha ya Allah. Cuma pintaku, Kau jauhkanlah aku darinya, bimbinglah aku, dan temukanlah aku dengan seseorang yang lebih baik darinya.'

Hari-hari selepas solat doa pada Allah. Itu bagus. Bukankah yang dinamakan hamba itu harus selalu meminta pada Tuhannya?

Tapi, cuba reflect balik, setiap kali kita berdoa, adakah kita turut sama menghadirkan hati kita? Atau hanya jasad yang berkata, roh pula entah ke mana?

Katakanlah, katakan satu hari kita dapat tahu dia yang kita minat tu berkenan dekat orang lain. Atau tiba-tiba kita tahu dia bertunang. Apa perasaan kita?

'Sedihnyaaaa. Tak acilah camni. Nak kahwin dengan dia. T__T'

Pulak?

Lepas tu berapa bulan takde selera makan. Bukak FB pon taknak sebab sakit hati tengok wall dia, orang sibuk ucap tahniah segala. Kawan-kawan ajak keluar pon taknak. Berkabung duduk dalam bilik jek.



Haaaaa. Ini masalah. Sebab bila doa lain, tapi penerimaan lain. Kita hanya ingat kita selalu doa, 'Ya Allah, jika dia adalah nama yang telah ditetapkan menjadi jodohku, maka mudahkanlah ya Allah. Satukan hatiku dan hatinya, dan jagalah hati kami sebelum menjadi yang halal di sisiMu. Tapi, kita lupa kita jugak cakap, 'Namun ya Allah, jika dia bukanlah nama yang ditakdirkan untukku, aku redha ya Allah. Cuma pintaku, Kau jauhkanlah aku darinya.'


Quote balik, 'jauhkan aku darinya.'


So, bila dah jauh, kenapa kita tak gembira? Allah dah kabulkan doa kita kan? Allah tengah bagi peluang untuk kita jaga hati kita. Bukankah itu yang kita nak?



'Dari Abu Abdul Rahman, Abdullah bin Mas’ud r.a, katanya Rasulullah SAW telah menceritakan kepada kami, sedangkan baginda seorang yang benar dan dibenarkan kata-katanya, sabdanya; "Sesungguhnya seseorang kamu dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari berupa setitik air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama itu pula, kemudian seketul daging seperti yang demikian itu juga, iaitu 40 hari. Kemudian diutuskan kepadanya malaikat, lalu ditiupkan roh kepadanya dan diperintahkan menulis empat perkara; rezekinya, ajalnya, amalannya, celaka dan bahagianya. Maka demi Allah yang tiada Tuhan selain daripada-Nya, sesungguhnya seseorang kamu itu tetap akan beramal dengan amalan ahli syurga sehinggalah di antaranya dengan syurga itu jaraknya cuma sehasta sahaja. Tiba-tiba dia telah didahului oleh tulisannya ( suratan takdir ) sehingga dia beramal dengan amalan ahli neraka, maka masuklah ia ke dalam neraka. Dan sesungguhnya seseorang kamu tetap akan beramal dengan amalan ahli neraka sehinggalah di antara dirinya dengan neraka cuma sehasta saja. Tiba-tiba dia telah didahului oleh tulisannya sehingga dia beramal dengan amalan ahli syurga, maka akhirnya masuklah dia ke dalam syurga itu."



Dalam hadith ke-4 Imam Nawawi, dah diberitahu kepada kita bahawa sejak dalam perut ibu kita lagi, Allah dah tulis rezeki, celaka, bahagia, ajal dan amalan kita. Bila kita meninggal, bagaimana rezeki kita, termasuklah dengan siapa kita berkahwin dah ditetapkan oleh Allah. Sebab tu amat penting untuk kita berdoa pada Allah. Tapi, ada satu perkara lagi yang lebih penting dari berdoa pada Allah ini iaitu,


'faham apa yang kita doakan'


Semua orang boleh berdoa tapi tak semua orang boleh faham apa yang dia doakan. Sebab tu bila sesuatu perkara terjadi bukan seperti yang dia harapkan, dia berputus asa.




‎'bila dia menjauh,
bila masa membina jarak,
dan jarak membina tembok.


jangan pernah lupa bahawa kita pernah bertanya pada DIA tentang dia,
jangan lupa bahawa kita pernah meminta DIA menjauhkan dia, 
bila dia bukan untuk kita.


maka bila dia semakin jauh,
mungkin ini petunjuk dariNYA.
belajarlah kembali menjalani hari dengan sendiri,
belajarlah menerima dengan redha dan lapang dada,
kerana aturan Allah lebih indah dan baik dari yang dijangka.


jangan pernah lupa,
semua hanya boleh berlaku dengan izin dan redhaNYA.
maka bila bukan namanya yang tertulis dalam rencanaNYA,
maka, biarlah DIA menjarakkan dia dari kita.'


Jumpa sajak ni di tumblr. Bukan saya tulis sebab saya bukan si puitis cinta. Tapi, make sense kan? :)


Doa dan paham!




18 comments:

sh. said...

;)

Bella said...

As'salamualaikum , izinkn sy share . JazaakALLAHu Khaira

Norain Ishak said...

bercintaaa je diingatnya budak erna ni. HAHA,

lols. cepat lah kawen. pliz make me more inferior since my cousin yg 22tahun dan kawen. hihi.

ps:
erna, doakan ain kawen 2016 yer.

Nina Mazlan said...

sh: :)

bella: silakan. ^^

norain: haaaa. mana ada pasal bercinta jek. before ni takde pon haaa. :p okeh nt ena doa. ain doa ena kawen tahun ni nak? lalala~

SumBody Me.. said...

jenjalan sini..share.. :)

awanbiru said...

awesome!! as usual..=) Norain Ishak..jgnlaa inferior..saya da nk masuk 27 xkawen lg pon..tp sy tetap hepi..alhamdulillah..=D

Nina Mazlan said...

haaaa, norain dengar tu. :p

debab said...

kita mintak share ye :)

Nina Mazlan said...

sila :)

noi_azufham said...

mohon share ye :)

Nina Mazlan said...

boleh. :)

Anonymous said...

Ya Allah terdidik hati ku ini- amin

nurul natasa said...

Subhanallah :) ,betul-betul menyentuh hati ,.terima kasih kpd kawan saya yg mege-share-kan link blog ini . May allah bless you :)

AtiqaAyu .. said...

mintak di kongsi

AtiqaAyu .. said...

mohon di kongsi

Anonymous said...

ijin share Mimin.. terimakasih :D

Nina Mazlan said...

Silaka semua yang nak share. May Allah grant us jannah. <3

mohd azrul said...

mohon share