Tuesday, December 31, 2013

The Sunnah The Better (TOF 2013)

'
'You came to this gathering (TOF), Allah is mentioning you BY NAME to His angels, as He is so proud of you.' 

Alhamdulillah. Allah bagi peluang lagi sekali untuk hadir dalam sebuah taman syurga, Twins of Faith. Dalam sebuah hadith, 

Allah s.a.w akan membangkitkan pada hari kiamat setengah-setengah kaum yang mukanya cemerlang, menyilaukan mata. Mereka berada di membar-membar mutiara. Orang ramai akan mencemburui dan iri hati dengan mereka sedangkan mereka itu bukan Nabi dan bukan pula Syahid. Maka seorang berkata: “Ya Rasulallah s.a.w terangkanlah kepada kami tanda-tanda mereka supaya dapat kami mengenali mereka itu” Rasulullah s.a.w bersabda: “Mereka itu adalah orang-orang yang berasal dari keluarga dan kampung yang berlainan, mereka datang berkumpul di suatu tempat lalu mencintai Allah dengan berzikir (ingat) kepada Nya. [HR Tabrani]

Majlis ilmu ni taman syurga. Bila kita hadir taman syurga, berkumpul untuk ingat Allah, nanti dekat akhirat Allah akan bangkitkan kita dengan wajah yang berkilau. Bukan apa, dekat akhirat nanti makhluk Allah punyalah ramai yang berkumpul. So kalau wajah kita berkilau, senang sikit Allah nak perasan kita. Special kan?

'Kalau bukan sebab dosa kami banyak, kami tak buat kerja dakwah ni'

Terbaca ayat ni dekat instagram baru-baru ni. Sentap weh. Maka disebabkan banyaknya dosa saya juga, saya nak berkongsi apa ilmu yang saya dapat sepanjang TOF 2013 baru-baru ni. Semoga Allah anugerahkan kita jannah.

:)

 The Sunnah The Better (Sh Alaa Elsayed)

[CREDIT]

Kita tahu Allah tu tuhan, tapi kita curangi Dia.
Kita tahu Muhammad tu rasul, tapi kita tak peduli sunnah baginda.
Kita tahu al-quran tu manual kita, tapi kita tak baca.
Kita tahu syurga tu indah, tapi kita tak sanggup nak bayar harganya.
Kita tahu neraka itu sakit, tapi kita tak berusaha hindarinya.

Sh tanya, kalaulah Rasulullah ada dalam kalangan kita sekarang, agak-agak baginda mengaku tak kita ni muslim? Agak-agak baginda mengaku tak kita ni umat baginda? Hmmm. Hmmm.

Di akhirat kelak, nescaya kita akan sanggup untuk korbankan semua harta kekayaan, malah anak isteri suami ibu ayah semuanya semata-mata untuk diberi peluang kembali ke dunia dan hidup berpandukan al-quran dan sunnah. Tapi jangan mimpilah kan. So sementara masih hidup ni, cuba reflect, adakah kita dah betul-betul hidup sebagaimana al-quran cakap, sebagaimana Rasulullah tunjuk?

'Look at your wall. What do you have on your wall? Who you are trying to imitate?'

Krik krik krik.

Dalam surah al-imran, ayat 31 (3:31), Allah berfirman;

Katakanlah Muhammad, "Jika kamu mencintai Allah, ikutilah aku (Muhammad), niscaya Allah mencintaimu dan mengampun dosa-dosamu."

Allah cakap, kalau kita cinta Allah, kita kena ikut Rasulullah. Yes. Rasulullah memang sudah tiada. Tapi sunnah baginda masih ada bukan?

1400 tahun yang lalu, Rasulullah dah jemput kita untuk ikut baginda. Weh 1400 tahun kot. Undangan kahwin yang kita dapat seminggu sebelum pun kita beria pergi kan. Ni jemputan yang dah dihantar 1400 tahun yang lalu, takkan nak tolak kot?

Rasulullah jemput kita ikut baginda, supaya kita dapat ke syurga. Takde jalan alternatif untuk kita ke syurga melainkan dengan hidup berpandukan al-quran dan sunnah baginda. Cer try cari dalam GPS, jalan ke syurga. Ada? Takde okay takde.

Sheikh cakap, sesiapa yang percaya akan adanya pertemuan antara dirinya dan Allah, dia perlu buat 2 perkara.

  1. Jangan bertangguh! Nak mula hidup berpandukan al-quran dan sunnah, mula sekarang! Right at this moment. Tak perlu tunggu pukul 1 Muharam ke apa.
  2. Buat sesuatu perkara, untuk dapat keredhaan Allah. Bukan keredhaan manusia. Sebab apa? Sebab Allah yang pegang kunci syurga. Bukan saya, bukan anda, bukan dia, bukan mereka.
Allah bagi kita kehidupan yang kita sedang kecapi sekarang, tapi kita seronok puja benda lain. Apa kes brow?


And I Am The Best of You! (Sh Daood Butt)

[CREDIT]

Kalaulah Allah perintahkan kita untuk sembelih anak kita seperti Nabi Ibrahim a.s, agak-agak kita sanggup tak?

Kalaulah Allah suruh kita bina kapal besar dan kumpul ramai orang untuk naik kapal tu sebab nanti akan banjir seperti Nabi Nuh a.s, agak-agak kita mampu tak?

Tak kot.

Muhammad SAW, nabi terakhir dan kita umatnya. Allah cakap, kalau kita cinta Dia, ikut Muhammad SAW. Allah tak suruh kita ikut Nabi Ibrahim, Nabi Nuh atau nabi-nabi lain sebab Allah tahu hanya cara hidup Muhammad SAW yang sesuai dengan keadaan kita sekarang.

Banyak kali dalam hidup kita, kita buat dosa. Persoalannya, adakah kita bertaubat selepas itu dan memohon ampun dari Allah?

Atau kita takut? Takut kalau Allah tak ampunkan dosa kita, maka kita pun buat tak tahu je seolah-olah kita tak pernah buat dosa itu?

'Why don't we have trust?'

Manusia pertama, Adam dan Hawa juga buat dosa. Tapi apabila mereka sedar dosa mereka, mereka cepat-cepat memohon ampun. Dan Allah ampunkan. Sebab apa? Sebab Allah tu Maha Penyayang, Maha Pengasih.

Kalau Allah tak sayang, kalau Allah tak kasih, Allah takkan ampunkan.

Setiap hari dalam hidup kita, adakah kita sentiasa bermuhasabah? Adakah kita amalkan apa yang kita baca, kita belajar?

Sheikh pesan, kalau kita beli buku, jangan letak buku tu di rak selagi kita tak baca introduction buku tu. Jangan beli buku sekadar untuk rasa bangga, sekadar untuk hias rumah. Baca, untuk dapat ilmu. Supaya bila ada orang tanya kita pasal islam, kita boleh jawab. Bukan nganga, sengih nampak gigi dan garu-garu kepala sebab tak tahu.

'If you don't know, why do you following it (islam)?

7 Rights of The Prophet (Sh AR McCarthy)


[CREDIT]

Ramai orang akan cakap, hak Rasulullah yang perlu kita tunaikan adalah seperti berarak dalam maulidur rasul dan mengucapkan selawat. Tapi cukupkah sekadar itu?

Tidak.

Sheikh ajar, ada 7 hak Rasulullah yang perlu kita tunaikan.

1. Percaya

Apa maksud percaya? Adakah dengan melafazkan syahadah semata-mata? Tidak. Itu tidak cukup. Kita wajib percaya bahawa Rasulullah sudah melaksanakan kerja dakwahnya. Kita wajib percaya bahawa Rasulullah sudah menyeru sekalian umat untuk patuh pada Allah.

Percaya, bukan hanya di mulut atau di hati, tapi kita wajib percaya dengan membuktikannya pada tindakan kita, sikap kita.

2. Patuh/taat

Dan taatilah Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berselisih, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan kekuatanmu hilang dan bersabarlah. Sungguh, Allah beserta orang-orang yang sabar. [8:46]

Sheikh cakap siapa yang tak patuh dan taat pada Rasulullah, dia sedang menolak untuk masuk ke syurga.

*nangis*

3. Ikuti/contohi

Kenapa kita kena contohi Rasulullah? Sebab Rasulullah tu role model yang paling sempurna pernah wujud di muka bumi ini. Akhlak baginda adalah al-quran.

4. Cinta
Saidina Umar r.a pernah berkata kepada Rasulullah, 'Wahai Rasulullah, sungguh engkau adalah orang yang paling aku cintai daripada segala sesuatu selain diriku sendiri.' Rasulullah membalas, 'Tidak Umar. Demi dzat yang jiwaku berada di tanganNya, (tidak sempurna imanmu) sebelum diriku lebih engkau cintai daripada dirimu sendiri.' [H.R Bukhari]
Wajib untuk kita mencintai Rasulullah lebih dari kita cinta diri kita sendiri. Sebab Rasulullah punya pengorbanan untuk pastikan kita terima islam tu walaupun selepas 1400 tahun sangatlah besar.

Cinta atau tidak kita pada Rasulullah? Cer tengok berapa banyak kita bercakap tentang baginda. Sheikh juga cakap, jika kita rasa kita sangat mencintai al-quran, diri kita sangat dekat dengan al-quran, maka itu tanda diri kita mencintai Rasulullah.

:)

5. Hormat

Kalau mak ayah pun kita wajib hormat, Rasulullah lebih-lebih lagi. Hormati semua perkara yang kita dengar tentang baginda.

6. Hakim

Maka demi Tuhanmu, mereka tidak beriman sebelum merekka menjadikan engkau (Muhammad) sebagai hakim dalam perkara yang mereka perselisihkan, (sehingga) kemudian tidak ada rasa keberatan dalam hati mereka terhadap keputusan yang engkau berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya. [4:65]

7. Selawat

Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat untuk nabi. Wahai orang-orang yang beriman! Berselawatlah kamu untuk nabi dan ucapkanlah salam dengan penuh pernghormatan kepadanya. [33:56]

Sedangkan Allah dan malaikat pun berselawat kepada Rasulullah, kita apatah lagi kan? Sungguh, orang yang paling kedekut adalah orang yang tidak berselawat.




Iklan kejap. Atas ni video Bro Omar Regan. Stand up comedian yang buat persembahan masa TOF hari tu. Gelak guling-guling tahu tengok dia. May Allah grants him jannah. ^^

Are You A Grateful Servant? (Sh Sajid Umar)

Rasulullah berdiri (solat) sampai bengkak kedua kakinya. Kepadanya ditanyakan: “Mengapa engkau membebani diri dengan hal yang demikian? Bukankah Allah telah mengampuni engkau dari segala dosa, baik yang terdahulu maupun yang akan datang?” Rasulullah bersabda : “Salahkah aku menjadi hamba Allah yang bersyukur?"
Hebatnya Rasulullah, ibadah baginda semata-mata kerana rasa syukur baginda terhadap Allah. Wahai! Ibadah kita? Sebab rutin? Sebab terpaksa? Sobs.

'None of us will enter jannah because of our deeds. We enter jannah because of His mercy.'

Betul. Bukan sebab banyaknya amalan kita yang bagi kita masuk syurga. Akhir nanti, kita masuk syurga disebabkan redha dan rahmat Allah pada kita. Tak guna beribadah siang malam tapi niat bukan kerana Allah.

Bila kita bersyukur, semuanya untuk kebaikan diri kita. Allah akan menggandakan nikmatnya pada kita. Allah tak terefek pun kalau kita bersyukur ke tak. Tapi kitalah yang akan rugi.

Dalam surah al-araf, ayat 179 (7:179), Allah cakap Dia menciptakan neraka jahanam itu untuk;

Orang yang mempunyai mata yang secara fizikalnya dapat melihat, tapi secara rohaninya buta.

Orang yang mempunyai telinga yang secara fizikalnya mendengar, tapi secara rohaninya pekak.

Orang yang mempunyai hati yang secara fizikalnya berdegup, tapi secara rohaninya mati.

'Those who can't thank people, he can't thank Allah'

Love The Young Ones (Sh Assim al Hakeem)



Sheikh pesan, nak cari suami, jangan cari yang tidak takut pada Allah. Sebab suami ni nukleus kepada keluarga.

Nak besarkan anak, besarkan dengan penuh kasih sayang. Kalau kita belajar hadith, kita tak akan pernah jumpa hadith yang cakap Rasulullah menjerit marah pada budak-budak. Woah hebat kan?

Rasulullah sangat cinta pada budak-budak. Banyak kan kita dengar kisah Rasulullah dengan cucu-cucunya Hassan dan Hussin. Sweet en?

Lepas tu sheikh pesan, adil kepada semua anak-anak. Takde istilah anak emas dalam membesarkan anak-anak. Ajar anak-anak islam dari kecil supaya apabila mereka besar mereka dapat jadi muslim yang sebenar-benarnya.

Paradise Guaranteed (Sh Tawfique)

Pernah tak pengetahun Allah tentang hari akhir kita (syurga atau neraka) buat kita menangis? T__T

Sheikh cakap, ada 7 perkara yang boleh bawa kita ke syurga.

7. Buat orang lain gembira :)

'Allah don't want us to enter jannah alone. He wants us to enter jannah by groups!'
6. Hajj/Umrah

5. Patuh pada suami

'If you want a prince, you have to be a princess. If you're a garbage collector, you'll get garbage!'

Sheikh cakap yang no 5 ni impossible sebenarnya. Haha. K.

4. Jaga mulut dan kemaluan

Macam mana nak jaga mulut? - Elakkan berkumpul dengan orang yang banyak bercakap pasal dunia.

Macam mana nak jaga kemaluan? - Kahwin awal! Eheh.

3. Ikhlas

Sheikh cakap, kalau ada satu pun amalan kita yang kita betul-betul ikhlas  buat kerana Allah, tak msutahil untuk Allah hantar kita ke syurgaNya.

2. Ingat Allah!

Jangan simpan je al-quran tu atas rak. Jangan biar al-quran kita berhabuk. BACA! Sebab tu cara Allah bercakap dengan kita.

Basahkan bibir kita dengan zikrullah. Bukan dengan cerita Johan dan Lana Nordin. Eh.

1. Iman

Sama-samalah kita struggle di jalan Allah okay!

Siapa yang bekerja untuk dunia, dia akan dapat dunia. Tapi siapa yang bekerja untuk akhirat, dia akan dapat dunia dan akhirat. Pelaburan mana yang lebih menguntungkan? Wahai!

The Prophet's Wives (Sh Alaa Elsayed)



Sheikh cakap, isteri-isteri nabi umpama ibu kita. So kita wajib hormat mereka. 2 isteri nabi yang kisahnya selalu kita dengar, Saidatina Khadijah dan Saidatina Aisyah. Apa hebatnya mereka?

Khadijah - bukan saja seorang isteri, Khadijah adalah segala-galanya bagi diri Rasulullah. Di saat baginda ketakutan, di saat baginda di hina oleh musyrikin, Khadijah sangat setia di sisi nabi. Tak mengeluh pun.

Hebatnya Khadijah sehinggakan satu hari Rasulullah bagitahu Allah kirim salam padanya. Dan Khadijah sangat terkejut. Reaksinya macam, 'seriously? Allah mentioned me BY NAME?'

Sheikh tanya, siapa antara kita yang boleh jamin Allah sebut NAMAnya pada para malaikat kerana menjadi isteri yang solehah untuk suaminya? Ada?


*pengsan*

Aisyah - Satu-satunya isteri nabi yang masih dara. Rasulullah sangatlah cinta pada Aisyah tapi Aisyah masih cemburu pada Khadijah walaupun Khadijah telah meninggal. Nak katanya, hebatnya Khadijah di mata Rasulullah.

Tapi Aisyah pun hebat jugak.

Rasulullah bagi nama samaran pada Aisyah, iaitu Humaira. Sheikh suruh suami-suami semua bagilah jugak nama samaran dekat isteri. Tapi bukan nama samaran yang kekonon up-to-date tata titi tutu segala. Luls.

'We should not be ashamed to declare our loves to our husbands/wives'
Sebab Rasulullah pun sangat menzahirkan rasa cinta baginda pada isteri-isteri baginda.

The Road To al-Kauthar (Sh AR McCarthy)




Jannah tu dikelilingi oleh kesusahan dan kepayahan. Neraka pula dikelilingi oleh keinginan dan keindahan. Kita dah diajar benda ni, tapi kita masih lagi taknak ikut jalan yang membawa ke syurga.

Dalam banyak-banyak jalan, hanya satu jalan yang akan membawa kita kepada Allah, membawa kita ke syurga. Apa-apa benda yang berlawanan dengan jalan Allah ini, wajib kita tinggalkan.

Macam mana cara untuk selamat sepanjang jalan Allah ini?

Senjata terbaik adalah mengikut sunnah Rasulullah dan meninggalkan bidaah.

Prophet's Trial

Bilamana kita memilih untuk berada di jalan Allah, maka wajiblah kita diuji. Sebab apa? Sebab Allah nak tengok siapa antara kita yang betul-betul beriman padaNya.

Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan 'Kami telah beriman,' dan mereka tidak diuji? Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan mengetahui orang-orang yang dusta. [29:2-3]
Sheikh cakap, semakin besar tanggungjawab kita, semakin hebat ujian yang bakal kita hadapi. Buktinya tengok bagaimana Rasulullah diuji.

Rasulullah dibesarkan dalam keadaan miskin dan serba tidak cukup. Dan pada umur 6 tahun baginda dah jadi yatim piatu.

Kehidupan Rasulullah mula berubah sejak baginda menerima wahyu. Dan di saat baginda sangat perlukan moral support, isteri kesayangan baginda Saidatina Khadijah dan bapa saudara baginda meninggal dunia. Bayangkan betapa sedihnya Rasulullah masa tu.

Tapi semua ujian yang Rasulullah terima, tidak lain tidak bukan adalah untuk menjadikan Rasulullah bergantung hanya pada Allah. Sweet kan?

:)

'You cannot have gold until you burn it. Even the best of Allah's creation (Muhammad SAW) was being treated badly by musyrikin. What do you expect?'




Sebenarnya ada banyak lagi pengisian yang Sheikh-sheikh bagi. Tapi tak mampu nak kongsi semua. Yang ada ni pun, kalau salah mohon betulkan.

Wallahi. Sangat rindu pada sheikh-sheikh, pada suasana majlis dan semuanya. Kalau ada peluang, jom lah kita rama-ramai pergi tahun depan. InsyaAllah. ^^

May Allah grants us Jannah!



Tuesday, October 22, 2013

Pemenang Kehidupan

Siapa pemenang kehidupan?

Okay pernah tak alami situasi seperti berikut;

Kau tengah jalan. Then tetiba kau terserempak dengan seorang makcik ni. Kau pun automatik senyum tanda sapaan lah. Tapi makcik tu buat dek je. Siap jeling lagi. Dan sepanjang hari mood kau terus swing. Pfftt.

ATAU

Kau tengah reunion dengan kawan-kawan kau dekat satu kedai makan ni. Masa kau pegi kaunter nak order, kakak kaunter tu layan kau macam perempuan baru lepas cerai dengan laki je. Dah lah tak senyum, nada tengking, main hentak-hentak lagi. Kau pun apa lagi, automatik mood ceria kau berubah jadi mood emo semacam.

Pernah kan kan kan?


Baru-baru ni, dalam sesi tazkirah, adik usrah saya share satu cerita ni. Pasal pemenang kehidupan. Cerita dia bermula begini. *masuk mood story telling*

Ada 2 orang lelaki pergi ke kedai. Masa nak order, budak kaunter tu punya layanan macam nak minta pelempang je. Lelaki pertama automatik moody. Tetapi tidak lelaki kedua. Lelaki kedua tetap tersenyum dan melayan budak kaunter tu dengan baik sekali.
Lelaki pertama berasa hairan lalu bertanya; 'Kau ni, tak marah ke budak kaunter tu layan kita macam tu? Siap boleh senyum lagi?'
Lelaki kedua menjawab, 'Lah, kenapa aku nak kena moody sekali dengan dia? Kenapa aku nak kena biarkan dia atur hidup aku? Dia nak moody itu dia punya pasal. Tapi dia tiada hak untuk menghalang aku untuk terus berlaku baik pada orang lain.'

To smile or not to smile; To be happy or not to be happy; It all depends on us, not someone else. Orang lain tak layak nak atur dan tentukan hidup kita. Mereka tiada hak!



Nak dijadikan cerita lagi, baru-baru ni juga, anak usrah saya mengadu cakap budak office perli-perli dia cakap dah jadi ustazah sekarang sejak pakai socks tudung labuh segala ni. Ustazah boleh terima lagi. Tak boleh tahan ada yang cakap dia dah masuk al-arqam.

Seriouly, kennot brain.

Pffttt.

Teringat ayat 2 surah al-ankabut;

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?

Rasulullah dulu, digelar orang gila, tukang sihir dan macam-macam lagi. Sedih memang sedih. Berat memang berat. Tapi kalau bukan kesabaran yang Allah turunkan pada baginda dan para sahabat, kalau bukan rasa cinta baginda dan para sahabat yang mendalam terhadap islam dan umat, islam tu takkan sampai pada kita hari ni. Ye dak?

So what do you expect?

Memang itu sunnatullah nya. Siapa yang memegang panji agama islam, WAJIB diuji. Bukan sunat lagi dah. WAJIB okay WAJIB. Kemonn. AF yang merepek tu pun ada tapisan. Apatah lagi syurga Allah.

Macam KL Tarbiyah MrTheAllShared. Sebab video parady bebudak ni ada unsur islamik, maka SKOP Production terus claim copyright. Padahal takde menda pun.

Tapi sunnatullah kan. Ujian akan datang ada mereka yang claim 'aku beriman'.


Bezanya, bagaimana kita menangani ujian tu. Dengan cara baik ke dengan cara kasar? Dengan cara seorang pemenang kehidupan ke dengan cara seorang yang rela membiarkan hidup dia diatur oleh orang lain?

Contohnya, bila orang sekeliling perli-perli cakap kita khemah bergerak, sambil senyum kita cakaplah,

'Aah. Nanti ada sedara ke nak kahwin nak tempah khemah please give me a call okayyy'

*sambil letak tangan kat telinga gaya cam henpon*

KASI SENTAPPPPP!

Dalam perut belum lahir, gua sudah mimpi Ustaziyatul Alam (Dunia Tanpa Fitnah) tau! -MTAS

dakwah dakwah mana lu punya tarbiyah?! T__T



Monday, October 21, 2013

TAK SALAH BERGAYA, TAPI...

Semalam adik serumah ni tanya, 'K Erna, pernah tak rasa inferior?' Random apa entah. Agaknya sebab selama ni saya over-confident sangat kot. HAHA.

Hello. Confident itu perlu okay! Saya selalu cakap saya cantik saya cantik dekat bebudak satu rumah ni. And respon diorang macam 'Errr, seriously?' sambil buat muka ambil hati. Eh korang jangan salah sangka. Saya memang cantik pun. Diorang ni semua jeles lettew.


Okay. Berbalik pada sudut dakwah dan tarbiyah. Tadi tu iklan. Sila jangan emo sampai nak terjun KLCC sebab tak dapat terima hakikat. -.-

Dulu, dalam satu daurah ni, kakak penyampai tu tanya lah semua orang apa perubahan pertama yang kami semua buat once dah dapat hidayah Allah tu. Banyaklah cerita-cerita amazing yang keuar. Tapi saya tertarik dengan kata-kata seorang ukhti ni.

'Tak rasa ke, dulu masa zaman jahiliyah tengah pekat, setiap kali nak keluar rumah pun ambil masa berejam nak pilih baju. Sekarang, lepas ditarbiyah, amik je jubah dengan tudung labuh instant tu pakai. Siap.'

Dan respons semua orang macam,



Heh. Setuju atau tidak, itulah hakikatnya. Sedar atau tidak, jahiliyah sememangnya menyusahkan kita. Sangat sangat menyusahkan! Dulu saya pun terfikir jugak, kenapa eh, orang selalu cakap islam ni memudahkan kita? Nampak macam susah je. Nak kena tutup aurat segala. Solat 5 waktu, puasa lagi.

Dulu ye dulu.

Sekarang, lepas ditarbiyah, baru dapat rasa yang islam sememangnya memudahkan kita. Dan mendisiplinkan kita juga. Tak susah pun sebenarnya nak ikut perintah Allah ni. Langgar perintah Allah jauh lebih susah lagi. Tak percaya?

Tak puasa - Nak kena cari port baik untuk makan sembunyi-sembunyi.

Tak solat - Sanggup duduk dalam bilik kunci pintu tak berbunyi buat-buat macam tengah solat sebab nak tipu mak ayah. Pffttt.

Tak tutup aurat - Time-time peak hour kat Midv, ruang solat penuh dengan manusia. Telekung yang disediakan semua dah habis. So terpaksalah kena tunggu setengah jam untuk tunggu telekung. Ishh ishh.

Seee. Masih tak rasa jahiliyah tu menyusahkan kita?

Credit

Kaitan dengan soalan inferior ke tak mula-mula tadi, dulu masa zaman sebelum ditarbiyah, saya SANGAT inferior bila tengok perempuan cantik-cantik bergaya hot meletup kau memang de bom ni. Tahap keyakinan saya automatik akan jadi zero bila tengok diorang. Jangan tanya kenapa. Saya pun tak tahu sebabnya. Cuma itulah, saya memang rasa orang sekeliling saya akan 'judge the book by its cover'. So bila saya pakai selekeh je tak bergaya saya rasa tak yakin.

Buruk laku sungguh kan. -.-

Tapi, bila manisnya hidayah tu dah saya rasai, saya tak pernah rasa inferior dengan perempuan-perempuan hot setappp macam tu. Saya lagi jeles tengok perempuan-perempuan bertudung labuh cantik menawan dan solehah. Eceh.



Serious. Saya tak pernah rasa tutup aurat tu mudah sampailah bila saya ditarbiyah. Sebab Allah cuma bagitau suruh tutup aurat dari bahagian mana ke mana, jangan jarang etc. Allah tak cakap pun wajib pakai baju or tudung jenis macam mana. Tu semua pilihan kita. Nak bergaya atau tidak, suka hati. Allah cuma pesan jangan sampai berlebihan dan menarik perhatian.

Tapi kena ingat, bila kita tambah 'jahiliyah' sikit dalam kehidupan kita, ia mula jadi 'susah' sikit. *deep* Eh paham ke? Kalau tak paham, sila cuba lagi. :p 

Teringat status naqibah pertama kesayangan saya,

TAK SALAH BERGAYA, TAPI TAK BERGAYA SALAH KE?

of shawl, bawal, and tudung labuh instant 




Sunday, August 18, 2013

Double Standard Versi Akhwat-Ikhwah

Double Standard.

Encik Wiki punya terjemahan adalah seperti di bawah;

double standard is the application of different sets of principles for similar situations, or by two different people in the same situation.
Tak paham? Apa susah, google translate kan ada. Nah.

Double standard adalah penggunaan set prinsip untuk situasi yang serupa, atau oleh dua orang yang berbeza untuk situasi yang sama.

LOL. Lawaks. Okay serious.



Perasan tak, ikhwah wa akhwat yang dicintai sekalian.

Kadang-kadang (atau mungkin selalu), kita ni rasa diri kita dah ikhlas buat sesuatu kerana Allah, tapi hakikatnya tak pun. Contoh paling ketara adalah dalam bab menjaga aurat dan ikhtilat.

Pernah tak, kita alami situasi-situasi berikut.

Kes Satu

Di Bangsar, ada seorang ukhti ni yang biasanya bertudung labuh ke mana-mana. Satu hari, adik dia ajak teman pergi beli ais krim goreng dekat kedai tak jauh dari rumah mereka. Disebabkan malas, dia pon ambil je tudung serlop (baca: segera) saiz S milik adiknya. Dalam hati dia cakap,

'Takpe pakai tudung ni. Kawasan rumah ni mana ada ikhwah tinggal.'

Dan mereka makan ais krim goreng dengan gembiranya yeay.

Kes Dua

Akhwat memang dikenali sebagai sekumpulan wanita yang memenuhi ciri-ciri isteri solehah. Sebab sangat menjaga pandangan dan bersopan-santun bila di hadapan ikhwah. Nak kata punya jaganya akhwat ni, sampai kadang-kadang bila jumpa ikhwah, rasa nak lari hujung dunia. Haa over tak heh.

Tapi bila dengan classmates/office mates yang masih-belum-islam (baca: non-muslim) atau bila dengan lelaki muslim yang ala-ala rempit dan masih belum ditarbiyah, akhwat ni wat lek wat peace je duduk makan bergelak hu ha hu ha sekali.

Eh. Split personality sungguh.

Kes Tiga

Dan lain-lain yang seangkatan dengan kes satu dan dua.



Wahai akhwat wa ikhwah yang mendamba syurga sekalian!

Cuba kita tanya balik iman kita, betul ke kita ni sudah betul-betul mengikuti perintah Allah dalam surah an-nur ayat 30 dan 31 itu?

"Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan."
"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada ........ dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. "

Allah tak cakap, 'Oh perintah ni applicable untuk sesama akhwat-ikhwah je.' TAK! Perintah ni applicable untuk semua wanita dan lelaki. SEMUA. 

Tapi kita selalu terlepas pandang. Selalu terlupa. Selalu tak sengaja.

Kita tak sedar, rupa-rupanya selama ni kita bukan segan dan takut pada Allah, tapi segan dan takut pada ikhwah/akhwat. Eh.

*pengsan*

Betulkan balik niat!

Keep praying for Mesir T.T




Sunday, March 31, 2013

Taman Syurga Bukan Taman Bunga

Pandang kiri, pandang kanan. Masing-masing sibuk dengan 'hangpong'. Penceramah cakap dekat depan macam syok sendiri pulak. Eh eh. Majlis ilmu versi orang bijak pandai (-lah sangat).

'Ramainya kita, zaman sekarang bila belajar agama, style Imam Syafie, kuat menghafal' - UAI

Imam Syafie masa belajar ilmu, permulaannya tulis atas tulang unta kerana beliau sangat miskin, tidak mampu untuk membeli kitab. Lama kelamaan, rumahnya dipenuhi dengan tulang sehingga tiada ruang untuk beliau tidur. Sahabatnya mencadangkan supaya Imam Syafie hafal ilmu-ilmu itu supaya tidak perlu lagi menulis di atas tulang. Dan beliau hafal.

Semasa beliau mengaji dengan Imam Malik, tiada duit untuk beli kitab al-muwatta. Bila Imam Malik lalu belakang beliau, beliau buat-buat tulis. Satu hari Imam Malik sedar beliau tak pakai kitab, Imam Malik tanya sama ada beliau boleh ingat. Lalu Imam Syafie baca hadith yang pertama sehingga ke hadith yang ke 1020.

Haaa. Sekarang, sila keluarkan balik segala ilmu yang pernah kita dengar dari majlis-majlis ilmu bermula dari majlis ilmu yang pertama kita pergi, sampailah yang the latest. Please?

*pengsan*



Pergi mana-mana majlis ilmu, yang kita terhegeh-hegeh tulis apa yang penceramah cakap. Rasa macam semua benda yang keluar dari mulut penceramah, semuanya berguna. Tapi, eh kejap. Orang sebelah, orang depan, orang belakang malah orang yang berada di timur laut, barat daya juga tenggara boleh kata sebahagian besar semuanya nganga, tak mencatat. Tu tak kira lagi yang sibuk dengan hangpong-nya. Masa tu jugaklah nak cek email, nak sms tanya malam nanti nak makan apa, nak buat segala benda kan? Heh.

'Dia tweet apa penceramah cakaplah erna. Cer husnozon sikit.' Okay. Bai.

Seorang junior (a sister) pernah cakap dengan saya.

'Ilmu ni bukan sekadar benda yang kita dengar. Ilmu tu benda yang kita dengar, kita ingat dan kita boleh keluarkan balik (sampaikan kat orang lain). Itulah ilmu.'

*Gulp. Lap peluh.*

Kita manusia. Manusia itu pelupa. Masa kita belajar ilmu, kita sangat yakin seratus lapan puluh satu peratus yang kita akan ingat. Esok, lusa, tulat mungkin kita boleh ingat. Tapi tahun depan? Kalau anda boleh anda hebat. Saya ceramah-ceramah yang berbulan-bulan lepas memang saya tak ingat apa dia cakap kalau saya tak rujuk balik. Serious.

'Tu masalah kau lah erna. Loser sangat dah kenapa.' -.-



Okay. Fine. So sekarang kalau anda dipanggil untuk bagi ceramah tajuk yang sama dengan ceramah yang pernah anda dengar, anda confident ke boleh bagi tanpa merujuk apa-apa sumber? Heh. Down sekarang.

'Kita ni tiada keterbukaan untuk berjihad (bersungguh-sungguh) dalam menuntut ilmu.' - UAI

Amboi hang. Kalau ilmu dunia tu, berdouble-double buku nota hang salin. Alasan? Ada test, nanti boleh  buat revision. Ilmu akhirat? Errr. Errr.

'Rugi je berhabis duit pergi majlis ilmu kalau sekadar nak nganga dan main hangpong. Baik tengok youtube.' - Anon

Satu je kelebihannya. Dalam majlis ilmu ada malaikat. So pahala dah dapat dah di situ. Tapi, apa kata kita gandakan lagi dengan merajinkan diri untuk tunjukkan keinginan nak menuntut ilmu tu? Tak rugi apa-apa pun. Hangpong pon tak lari ke mana. Dalam taman syurga kot bukan taman bunga nak tengok sambil tangkap gambar bagai. Heh.

Masa sekolah rendah dulu kita rajin catat nota. Kenapa bila besar kita sombong?


Tu kisah orang yang dah dipilih Allah untuk pergi ke taman-taman syurgaNya. Sekarang ni nak sentuh sikit dekat manusia-manusia yang tidak dipilih (ke kita yang taknak berusaha? Heh). Masa pergi satu talk baru-baru ni dekat sebuah universiti yang namanya dirahsiakan, seorang junior (budak universiti tersebut) cakap dengan saya.

'Kawan-kawan saya tak suka sangat pergi talk-talk ni.'

Sentappp. Serious tak tipu. Allah dah takdirkan satu taman syurga dibuat depan mata awak, awak tanpa rasa bersalah taknak hadirkan diri? T__T Orang lain bersusah payah, sesat bagai semata-mata nak pergi ke taman syurga yang jauh tu, tapi awak? Serious serious, tak rasa bersalah ke?

Masuk syurga nak. Pergi taman syurga malas. Apa cer bro?

Kakak usrah saya pernah cakap,

'Usaha sampai takde cara.'

Maksudnya, jangan senang-senang nak bagi alasan taknak pergi usrah atau mana-mana majlis ilmu kalau ada lagi cara yang kita tak cuba untuk pergi. Carilah seribu cara lain, as long as kita pergi. Bukan apa, maksud terpilih di sisi Allah tu teramatlah besar dan bagi sesiapa yang memang paham kebesaran makna terplih tu, nescaya dia akan rasa macam sedih yang teramat bila Allah tak pilih dia untuk pergi ke taman syurga yang dia sepatutnya pergi.

'Asal Allah tak pilih kita pergi daurah tu Kak Erna? Allah marah kita kat mana-mana ke? :(' - Adik usrah

*nangis*




Sunday, February 3, 2013

Kerana hati kita disatukan olehNya

Pernah suatu ketika,
hati ini tertanya-tanya,
di mana letaknya hikmah,
setiap ujian yang melanda.

Sehinggalah apabila aku bertemu mereka.


Haa. Kau. Ayat nak puitis je kan? Heh.

Saya teringat masa mula-mula saya masuk HELP. Stress tahap nak hentak kepala ke dinding rasa. Bukan apa, saya dah lah tak pandai cakap inggeris. Tergagap-gagap. Kena sergah sekali terus pengsan. Tiba-tiba masuk pulak ke dalam kolej yang bahasa rasminya adalah Inggeris dan Mandarin. Haaa memang.

Ditambah pula dengan suasananya yang memang kena berdikari sepanjang masa. Saya mana pernah jalan sorang-sorang. Pergi toilet pun nak berteman tahu masa dulu-dulu. Sekali Allah letak tengah-tengah KL ni, sorang-sorang. Getaq jugaklah.

Tapi, saya teringat kata-kata seorang akhwat ni.

'Allah tu akan letak kita di tempat yang kita lemah.'


Di tempat yang kita lemah. Ayat dia kedengaran simple. Tapi ayat tu lah yang membantu saya hidup di HELP ni sampai ke hari ini. Ye betul. Untuk mengajar kita erti hidup, Allah terpaksa campak kita dekat tempat yang kita tak suka, tempat yang kita susah sangat nak adapt. Sebab tu cara Allah ajari kita untuk jadi kuat. Baik kan Allah?

Ok. Stop di situ ye. Tadi mukadimah je. Sekarang masuk pengisian.

Ukhwah Fillah

Selalu saya dengar orang lafazkan ayat ukhwah fillah abadan abada. TAPI...

Bila pegang handphone, senyum sebab mesej dengan boyfriend jugak.
Bila makan kena dengan geng masing-masing jugak.
Bila gaduh sikit, mengumpat berbakul-bakul jugak.
Bila jumpa dekat jalan, jeling-menjeling jugak.

Di mana ukhwah fillah yang sibuk dilafazkan tu? Atau hanya sekadar dilafazkan di mulut, tanpa merasainya dengan hati?

Suatu masa dulu, saya pernah tergolong dalam kalangan yang sering mengungkapkan kata-kata tersebut. Kata-kata yang jika difahami, maksudnya begitu besar. Tapi sayang, kata-kata yang terungkap di mulut tak pernah sekalipun saya rasa dengan hati.

'Ukhwah fillah.

Ok dah. Selamat tinggal. Ada jodoh kita jumpa lagi en?'

Begitu maksud ukhwah fillah bagi saya.

Sehinggalah pada saat saya mengenali insan-insan yang berjiwa besar sepanjang pengajian saya di HELP.



Orang selalu cakap, everything happens for a reason.

Dan disebalik ujian tidak fly ke UK yang Allah hadiahkan buat saya, saya temui bukan 'a', tapi 'infinity' hikmah. Salah satunya, Allah ajari saya apa maksud sebenar ukhwah fillah.

:)

Pertama-tamanya sudah semestinya adik-beradik usrah saya yang saya kasihi sampai syurga. Entah kenapa, begitu banyak ilmu yang berjaya saya timba dari adik-adik yang usia mereka jauh lebih muda dari saya ini.

Allah ajari saya untuk merindui apabila mereka tiada.
Allah ajari saya untuk tidak futur apabila berseorangan.
Allah ajari saya untuk terus berjuang walau tidak berteman.

Dan semua rasa itu mula hadir setelah genap dua minggu mereka tiada.

Kalau dulu, bila duduk sorang-sorang mula lah rasa nak futur. Kalau murabbi tiada depan mata, mula lah nak mengalah. Tapi kali ini tidak. Sebab walaupun jasad adik-beradik saya tiada depan mata, saya masih dapat merasai kehadiran mereka, merasai semangat perjuangan mereka. Dan rasa itulah yang buat saya nak berlari lagi laju di atas jalan dakwah ini, nak cepat-cepat sampai destinasi, nak jumpa mereka di syurga.

InsyaAllah. Biiznillah.


Allah berfirman di dalam al-quran;

'dan Dia (Allah) yang mempersatukan hati mereka (orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, Dia Maha Perkasa, Maha Bijaksana.' [8:63]

Allah yang Maha Baik, bukan saja menemukan saya dengan adik-beradik saya, tapi dengan insan-insan hebat yang wajah mereka saya tidak pernah jumpa di alam realiti, tapi mengenali mereka di alam maya sudah cukup membuatkan saya rasa rindu pada mereka.

Hebat kan kuasa Allah? Bila kita berhajat untuk berubah menjadi lebih baik, nescaya Allah hantarkan orang-orang baik juga untuk dampingi kita.

Bila ingat mereka, saya teringat Allah. Malah, bila sebut saja nama mereka, saya teringat Allah. Tidak perlu saya sebut nama mereka satu persatu. Jika anda merasai getar yang saya rasa dalam hati bila mana saya melafazkan ukhwah fillah, maka andalah orang itu.


Terima kasih Allah kerana mengajarkan saya erti cinta dan ukhwah fillah ini.
Terima kasih anda semua kerana menjadi sebahagian dari diri saya.

Nanti, kita kumpul sama-sama dekat syurga ye?

:) 

'Hatta engkau terjun ke neraka, aku tetap akan terjun untuk mengambilmu semula kerana aku cintakan engkau keranaNya dan mahu berpimpin tangan tika masuk ke syurga sana.' - Langit Ilahi

Ukhwah fillah abadan abada.

This time, I really meant it.

Jangan futur! 




Thursday, January 31, 2013

KEM SINERGI II: Keluarlah Dari Comfort Zone

Kem Tarbiyah dan Kepimpinan: KEM SINERGI II

Bila dengar je perkataan tarbiyah tu, apa yang tergambar adalah kem yang suasananya sangat islam. Seperti program-program dakwah dan tarbiyah yang pernah dihadiri sebelum ni. Slot yang penuh dengan ilmu, masa yang diisi dengan ibadah-ibadah rohani seperti dhuha, al-mathurat dll. Dan sudah semestinya pergaulan/ikhtilat yang sangat terbatas.

Namun, apabila sampai saja di Kem Saujana Asahan MELAKA, rasa diri ini sangat memberontak. Sesetengah aktivitinya tidak langsung mendatangkan manfaat pada islam, fikir diri. Menari goyang-goyang punggung, percampuran lelaki dan perempuan dalam beberapa games sehingga diri ini tertanya, di mana lambang tarbiyahnya?

Terkilan. Itu saja ayat yang mampu gambarkan perasaan masa tu. Sehingga ada seorang adik yang datang bersama dengan saya berkata,

'Ingat datang sini nak rasa feel program tarbiyah yang sebenar-benarnya. Tapi kalau macam ni sama je lah dengan plkn etc.'

Risau. Cuak. Rasa macam nak kemas baju balik KL masa tu jugak. Ishhh. Biar betul kau?

Sombong Bongkak



'Korang ni sombong. Bongkak. Korang rasa korang hebat!'

Ayat yang sering diulang-ulang oleh fasi yang diberi gelaran Abah. Dalam hati membebel, 'kau ni dah kenapa tiba-tiba je cakap kitorang macam tu?' -.-

Hati yang memberontak akan digambarkan melalui mimik muka. Ya. Sungguh tak tipu. Muka masa tu dah macam apa je. Tak cover langsung. Tidak gemar dengan ayat yang dikeluarkan oleh mulut Abah. Rasa nak backhand je.

Tidak faham kenapa kem tersebut langsung tidak seperti yang diharapkan. Namun, terpaksa digagahkan juga diri untuk menghadapi 3 hari di situ.

Refleksi Diri

Malam selepas tamat kem, saya rasa kosong. Ada sesuatu yang saya rindu di kem. Tapi apa? Penat saya berfikir.

'Kenapa Allah hantarkan saya di kem tersebut? Apa yang cuba Allah sampaikan dan ajarkan pada saya?'

Hati tidak tenang. Tercari-cari hikmah di sebalik 3 hari yang berlalu di Kem Saujana Asahan. Sehingga akhirnya mata terlelap.

Hak Sesama Manusia

Izin curi gambar ni

Malam tadi, terbaca satu blogpost yang ditulis oleh Abang Long (gelaran bagi semua fasi lelaki). Pasca Sinergi II: Adakah Kita Masih Berukhwah?

Sentap. Teringat kata-kata Imam Muda Asyraf dalam slotnya Muhasabah Cinta.

'Bila Allah mencintai seseorang, Allah akan campakkan rasa Latif (kelembutan) dalam diri dia. Maksud kelembutan di sini ialah, dia akan rasa suka pada semua orang. Tiada rasa benci, iri dan sebagainya.'

Ya. Sangat terpanah petir. Saya tahu kini apa yang meresahkan saya. Saya telah lupa hak yang perlu saya tunaikan pada Abah, Bonda, Abang Long, Kak Long, Kak Ngah dan Abang Ngah. Saya mengaku, saya kurang selesa dengan suasana dan aktiviti kem tersebut, tapi perlukah sehingga saya mengabaikan tanggungjawab saya sesama manusia?

Senyum. At least. Atas semua usaha penat lelah para fasi, dan semangat para peserta, saya sepatutnya menghargai walaupun dengan hanya memberi senyuman.

Rasa tidak suka tidak patut menjadi sebab untuk tidak menunaikan hak sesama manusia.

Dari sikap yang ditunjukkan, adakah saya sudah benar-benar dicintai Allah? Sudahkan ada rasa kelembutan dalam diri saya?

Berkasih Sayang


Rasulullah sendiri pernah bersabda;

'Tidak sempurna iman seseorang sebelum dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai dirinya sendiri.'

Di dalam hadith lain, Rasulullah bersabda;

'7 golongan yang mendapat naungan Allah di akhirat kelak, salah satunya adalah orang yang berkasih sayang, bertemu dan berpisah kerana Allah.'

Begitu besar erti kasih sayang yang cuba Rasulullah ajar pada kita. Dan kasih sayang itu jualah yang saya perasan para penganjur program (Abah, Bonda, Kak Long dan Abang Long) cuba terapkan dalam diri Kak Ngah dan Abang Ngah sekalian. Mungkin ada kelopongan yang berlaku sepanjang program, namun itu tidak sepatutnya menjadi penghalang untuk kita berkasih sayang kerana Allah.

Lihatlah Bagaimana Allah Mentarbiyah Manusia


3 tahun saya ditarbiyah, 3 tahun saya sudah terbiasa dengan program yang betul-betul islam suasananya, bila mana lelaki dan perempuan juga bertabir, bila mana pengisian rohani yang sangat diutamakan, bukan benda lain. Saya sudah terbiasa duduk di dalam 'comfort zone', dan apabila keluar dari 'comfort zone' tersebut, saya seolah-olah lupa segala hak-hak yang perlu saya tunaikan.

Sekarang, baru saya faham mengapa Allah memilih saya untuk menghadiri kem tersebut. Allah mahu saya lihat, tarbiyah Allah bukan setakat dalam bentuk pengisian semata, namun dalam berbagai-bagai cara. Di kem, saya belajar untuk keluar dari 'comfort zone', berani untuk sama-sama masuk lumpur, demi untuk mengajak orang yang di dalam lumpur untuk keluar dari lumpur tersebut. Bukan hanya tahu menjerit-jerit dari luar lumpur. Saya belajar erti menjadi pendakwah yang sebenar.

Dan sekarang juga, baru saya faham, kenapa Abah selalu menjerit kata kitorang ni sombong bongkak. Kerana sombong bongkak tu memang tidak patut ada pada diri seorang yang ditarbiyah. Seorang yang ditarbiyah itu seharusnya mengamalkan sikap selalu berlapang dada.

Dari kem, saya terfikir. Benarkah saya sudah betul-betul termasuk dalam golongan yang ditarbiyah?

'Dakwah tanpa sempadan. Ukhwah fillah, kekalan jalinan.'

Tagline yang sering diguna di dalam kem. Besar ertinya, sebesar jiwa orang-orang yang melafazkannya.

Kerana ukhwah itu sendiri adalah salah satu dari cabang iman.

:)

'bakal makmum' abang long, jangan risau saya dah bertunang, dengan d&t. #eh



Tuesday, January 22, 2013

Ukhwah itu, pelik. Tapi manis. :)



waktu terasa semakin berlalu 
tinggalkan cerita tentang kita
akan tiada lagi kini tawamu
tuk hapuskan semua sepi di hati
teringat di saat kita tertawa bersama
ceritakan semua tentang kita
ada cerita tentang masa yang indah

saat kita berduka, saat kita tertawa



Pelik kan ukhwah ni?
Baru kenal setahun, tapi rasa sayang tu,
dah macam adik-beradik sendiri.
Mana tak nya, pergi mana-mana pun sama-sama.
Lunch, dinner, supper, breakfast.Tu baru bab makan.
Tak kira lagi daurah, usrah, rehlah semua.

Ingat tak lagi, dulu-dulu nak pergi daurah,
beramai-ramai kita naik ktm.
Tak pun naik ERL.
Sedih jugak sebab duit banyak dilaburkan.
Tapi demi tarbiyah dan dakwah, semua kita sanggup.
Eh. Ke sebab kak faezah? Heeee. :P

Kalau naik kereta pulak,
tahan je telinga dengar makcik Shamira membebel.
Sambil Wani dekat sebelah pegang GPS.
Lin pulak mesti sibuk suruh pasang lagu Opick.
Haih. Rindu pulak terasa.

Pelik kan ukhwah ni?
Bila sorang takde, rasa kosong sangat.
Bila jauh pulak, rasa tertanya-tanya.

'Apalah yang adik beradik aku tengah buat sekarang ni?'

Kadang-kadang tu, bila dekat rumah,
berwhatsapp sama-sama.
Sampaikan famili tanya,

'mesej dengan boyfriend ke?'

Sebab selalu sangat senyum sorang-sorang,
sambil tengok handphone.
Kalaulah orang lain tahu perasaan manis tu.

Pelik kan ukhwah ni?
Kalau sorang tak dapat dihubungi,
rasa risau sangat.
Ingat lagi kes Ida hilang?
Sampai Aja nak report polis. How sweet.
Ingat jugak kes lupa beli nasi Moon.
Bersalah sangat rasa hati ni.

Pelik kan ukhwah ni?
Sampai berat badan K Erna boleh turun,
sebab terlampau susah hati,
fikir korang yang dah nak pergi.

:(

Semoga ukhwah kita akan sentiasa mekar.
Dan warnanya tak pudar.
Sebab kita berukhwah kerana Allah.
Dan sebab kita adalah adik-beradik, bukan kawan.
Ye adik-beradik,
yang lahir dari acuan dakwah usrah yang sama.


“Jika seseorang mencintai saudaranya kerana Allah, maka khabarkanlah bahawa ia mencintainya.”

[Abu Dawud dan At-Tirmidzi]


P/S: I love you. :)

For whoever read this post, please please and please, pray for my usrah siblings.

'Ya Allah, bagilah Siti Hajar Amirah, Hazwani Zaim, Amalina Shafie, Siti Syahida semuanya dapat ke IMU. Dan Wan Fatin Munira & Farah Shaqirah pun dapat ke UK.  Dan Shamira pulak dapat score distinction next exam. Ameen.'

Terima kasih doakan! :D


Adik-beradik, walupun kini tangan kita bakal dipimpin oleh orang lain, jangan pernah lupa janji kita untuk jumpa di syurga. Tau?




Thursday, January 3, 2013

Tahun ZERO Jahiliyah



Tahun baru! Tahun baru! Tahun baru! *pom pom pom bunga api*

Alhamdulillah alhamdulillah. Setelah bertahun-tahun hidup di bumi Allah ni, tahun 2013 kita masih berpeluang hidup lagi. Terima kasih Allah. Terima kasih Allah. Terima kasih Allah.

Pernah berkata Ibn Mas'ud,

"Setiap kali matahari terbenam, aku akan berasa menyesal kerana umurku semakin berkurangan, sedangkan amalanku tidak bertambah."

Allah. Betul kan? Umur kita makin berkurang. Kalau dicatat kita mati pada umur 23, maka hanya tinggal setahun, atau dua tahun, atau tiga tahun saja lagi yang tinggal untuk kita mengumpul bekal. Masalahnya, sedar umur berkurang, tapi amalan sikit pon tak bertambah. Acano? T__T

Amboi pakcik. Hepi baq ang.


Cepatnya masa berlalu. Kan?

Saya ingat lagi, masa mula-mula saya masuk kolej persediaan buat A Level, masa tu jahiliyah kemain. Sebulan, dua bulan, tiga bulan duduk situ, tak pernah sekali pun nak ke surau kecuali masa orientasi. Eheh. *lari nak terjun masuk longkang*

Masuk bulan ramadhan 2009, tiba-tiba hati seperti ditarik-tarik untuk ke surau. Kaki diatur penuh debar. Takut dipandang serong, takut dikutuk belakang-belakang, takut orang tengok slack.

'Eh. Budak ni. Dah ramadhan baru terhegeh-hegeh nak ke surau. Sebelum ni batang hidung pon tak nampak.'

'Cer tengok budak tu. Pakai tak cukup kain, berani datang surau.'

Macam-macam dialog rekaan mula menyerang fikiran. Assume je tu budak-budak surau akan cakap macam tu. Rasa diri ni macam dibenci oleh budak-budak surau sebenarnya. Ye lah. Budak surau kan semua budak baik-baik je.



Tapi, arghhh, lantaklah. Ada saya kesah? Surau tu bukan mak bapak diorang punya. Surau tu hak orang islam. Eceh. Sedapkan hati.

So, dengan muka tak malu, dan dengan persediaan rapi akan dikutuk atau dihalau, saya pun pergilah ke surau.

Tapi,

MashaAllah. Saya tidak dihalau. Saya tidak dikutuk. Saya tidak dipandang serong. Saya cuma tidak dilayan. HAHA. -.-

Ada jugak nampak kakak-kakak dekat dalam surau tu macam nak tegur, tapi mungkin sebab takut saya lari kot diorang pun buat tak tahu je. Cuma senyuman diberi tanda sapaan.

Sehari, dua hari, menginjak ke seminggu, menginjak ke sebulan sehinggalah selepas bulan ramadhan, saya rasa seronok pergi surau. Sehari tak pergi surau macam kebulur tak makan nasi tahu? Entah kenapa. Di surau, saya rasa selesa, saya rasa macam saya baik, saya rasa tenang, saya rasa hati saya sejuk. Allah. Rumah Allah kan? Mestilah best!

Ni lah suraunya. Kenal? :)

Dan di surau juga, perkenalan saya dengan dunia tarbiyah berlaku. Saya ingat lagi, ada seorang kakak ni approach dekat surau, ajak pergi satu program ni. Dia cakap best, free, santai, dan boleh jalan-jalan.

Dengar macam best. Dan saya pun berbesar hati nak ikut.

Maka, bermulalah perjalanan saya sebagai seorang insan yang tahu tujuan hidup. ISK - program yang sangat berjaya mengubah saya. Program yang telah mempertemukan saya dengan Cik Hidayah yang manis. Program yang keluarkan saya dari kegelapan dunia kepada cerahnya akhirat.

Sebulan, tiga bulan, enam bulan, semangat berkobar-kobar untuk terus lari di lapangan tarbiyah. Kalau ada adik-beradik lambat dekat belakang, rasa nak tarik je suruh laju sikit.

Tapi masuk bulan seterusnya,

'Taknaklah pergi daurah kak. Exam nak dekat lah.'

'Akak. Mak saya marahlah results saya teruk. Mak saya cakap kurangkan usrah.'

'Ishhh. Akak ni janganlah paksa saya pergi daurah. Tak sukalah.'

'Saya nak keluar usrah'

T__T

'Apa jadi pada kamu erna? Dulu, saya rasa semangat bila sister selalu sebut nama kamu. Erna tu, erna ni. Tapi sekarang, kamu seolah-olah dah bosan di dunia tarbiyah.'

Sentap. Ingat lagi kata-kata seorang akhwat dekat saya. Ye. Apa jadi pada saya?

'Dan sungguh, Kami benar-benar akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang-orang yang benar-benar berjihad dan bersabar di antara kamu; dan akan Kami uji perihal kamu.' [47:31]

Tapisan

Jika AJL ada peringkat saringan,
jika AF ada peringkat saringan,
jika MENTOR ada peringkat saringan,
takkanlah ALLAH takde ye dak?

Tapisan ni comfirm berlaku pada insan-insan yang dipilih untuk diberi hidayah oleh Allah. Dapat hidayah tu satu bab, tapi apa jadi selepas dapat hidayah tu masuk bab lain pulak.

Betul ke kita ni sungguh-sungguh sanggup berjuang untuk agama Allah?
Betul ke kita ni ikhlas berada di lapangan tarbiyah ni?
Betul ke kita ni dah 100% lepaskan dunia untuk kejar akhirat?

Jika jawapannya ya, maka datanglah ujian bak ombak tsunami sekalipun, kita tak akan pernah berganjak walau selangkah dari lapangan tarbiyah ni, dari medan dakwah ni. Allah. Bukan senang nak dapat syurgaNya kan? Tapi, tak mustahil. Allah yusahhil.

Tersingkir Tarik beg lah jawabnya T__T

Bak kata pepatah ulama-ulama, iman manusia ni turun dan naik. Begitulah kita. Mula-mula ditarbiyah, semangat sungguh. Pergi majlis ilmu sampai tak cukup tanah. Kalau boleh pukul 5 pagi tu nak keluar bertebaran ketuk pintu rumah jiran-jiran ajak bangun qiam. Semangat sangat baq ang.

Tapi, lama-lama, hati rasa bosan. Diri memberontak nak kehidupan macam 'dolu-dolu'. Ayat-ayat Allah tak lagi dapat menggetarkan hati. Menangis mengenangkan dosa apatah lagi, harommm. Hmm. Hmm.

Teringat kisah jalut dan talut. Dirakamkan dalam surah al-baqarah ayat 246-251. Lihatlah bagaimana Allah uji kaum pada zaman itu untuk mengetahui siapa di kalangan mereka yang betul-betul beriman. Ternyata hanya sedikit.

First time dapat tadabur surah ni terkeluar ayat, 'Eh, macam sama je dengan aku diorang ni.' Jeng jeng.

Kembalilah Kau Iman


Bila dah sedar rupa-rupanya diri sedang ditapis, maka wajiblah kita berusaha sedaya upaya untuk tidak terkeluar. Takkanlah selamanya kita nak biar iman kita turun. Sedang adik-beradik seusrah dah nak hampir sampai ke garisan penamat, takkan kita boleh buat muka tak bersalah patah balik ke garisan mula. Kan kan?

Bagaimana untuk naikkan kembali iman?

1. Keazaman yang kuat sekuat keazaman kita nak score straight A's SPM, malah lebih kuat lagi. Eheh.

2. Ikut pesan Imam Ghazali, dapatkan kembali hati melalui 3 cara. Ye ye. Yang itu lah. Pandai pandai.

"Carilah hatimu di tiga tempat. Temui hatimu sewaktu bangun membaca Al Quran. Tetapi jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak kau temui juga, kau carilah hatimu ketika duduk tafakkur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati!"

3. Ambillah pengajaran dari kisah para sahabat. Sebab mereka adalah orang-orang yang paling dekat dengan Rasulullah, dan kisah mereka sangat awesome sampai bila saya baca saya rasa macam nak jumpa sangat dengan mereka dan sangat-sangat terinspirasi dengan kehebatan iman mereka. Ohh. Ohh.



Kisah Muaz & Muawwiz

Siapa Muaz & Muawwiz ni? Mereka ini adalah pahlawan perang badar. Pada ketika perang badar berlaku, umur mereka baru 14 & 13 tahun. Kisah mereka memang sangat menyentap ke hulu hati. Sampai saya rasa macam terjatuh hati pada mereka berdua. Eh.

Saya petik kisah mereka dari buku Abdul Latip Talib;

Tiba-tiba Abdul Rahman bin Auf didatangi oleh dua orang remaja daripada kaum ansar, iaitu Muaz bin Amr al-Jamuh (14) dan Muawwiz bin Afra (13). Kedua-duanya bersenjatakan pedang. Tentera Quraisy seolah-olah tidak menghiraukan kehadiran dua remaja itu kerana menganggap kedua-duanya tidak berbahaya.

'Wahai anak, kamu masih terlalu muda bagi terlibat dengan peperangan ini. Sebaiknya kamu jauhi tempat ini.' Kata Abdul Rahman bin Auf.

'Kami mendapat izin daripada kedua ibu dan ayah kami bagi menyertai pasukan Muhammad'. Jawab Muaz.

'Saya datang ke sini bagi membunuh Abu Jahal. Tunjukkan di mana dia?' kata Muawwiz dengan penuh semangat.

Pada mulanya Abdul Rahman bin Auf tidak menghiraukan kata-kata mereka, namun apabila mereka terlalu mendesak, Abdul Rahman pun bersetuju.

'Pak Cik akan tunjukkan kepada kamu di mana Abu Jahal. Boleh tahu apakah yang kamu akan lakukan apabila jumpa dengannya?' tanya Abdul Rahman.

'Ibu berpesan jangan pulang ke rumah selagi kepala Abu Jahal tidak diceraikan dari badannya.' jawab Muaz bersungguh-sungguh.

Apabila telah ditunjukkan di mana Abu Jahal, mereka segera berlari ke arahnya tanpa menghiraukan keselamatan diri. Ketika itu Abu Jahal masih berada di atas kudanya. Dia tidak nampak kedatangan kedua remaja tersebut. Muaz yang terlebih dahulu sampai daripada kawannya Muawwiz.

Dia tidak dapat menetak Abu Jahal yang berada di atas kudanya. Muaz memancung kaki kanan kuda yang dinaiki Abu Jahal menyebabkan kuda itu tersungkur. Abu Jahal turut jatuh tersungkur. Dia bertempik marah sambil menahan kesakitan. Ketua pasukan Quraisy itu cuba bangun tapi dengan pantas Muaz menetak kaki kanan Abu Jahal sehingga terputus. Muawwiz pula menetak kepala Abu Jahal sehingga menggelupur kesakitan.

Ikramah anak Abu Jahal yang turut berada di situ segera bertindak melindungi bapanya. Dia menyerang Muaz dan berjaya menetak tangan kiri remaja itu hingga terkulai hampir putus. Ikramah membiarkan Muaz lari apabila melihat Muawwiz hendak membunuh bapanya. Maka berlaku pertarungan antara Ikramah dan Muawwiz sehingga akhirnya muawwiz gugur syahid.

Muaz pula berjaya menetak Abu Jahal dengan pedangnya dan terus berlari bagi mendapatkan Rasulullah. Tetapi lariannya terganggu akibat tangan kirinya yang terkulai-kulai hampir putus. Muaz segera berhenti lalu mengambil keputusan memijak dan memutuskan tangannya yang terkulai itu lalu berkata, 'wahai tangan, kamu mengganggu perjalananku bertemu Rasulullah.'

Tanpa menghiraukan kesakitannya, Muaz terus berlari hingga bertemu Rasulullah. Kemudian Muaz memeluk Nabi Muhammad.

'Wahai Rasulullah, saya dna Muawwiz berjaya mencederakan Abu Jahal. Tetapi dia masih hidup kerana kami diserang anaknya Ikramah.' beritahu Muaz lalu menunjukkan di mana Abu Jahal berada.

MashaAllah mashaAllah mashaAllah. Hebatnya mereka berdua kan? Baru belasan tahun, tapi semangat cintakan islam tu membuatkan mereka nampak sangat matang dan awesome. Jatuh cinta bukan?

Bukan mereka saja. Sahabat-sahabat lain pun kisah mereka tak kurang hebatnya. Jika kita baca, mesti kita rasa macam baru dicuci iman dan dipolish jiwa yang berkarat ni. Eheh.

2013


Mari kita sama-sama berazam, tahun ni adalah tahun zero jahiliyah! Bukan hanya di mulut, tapi pada tindakan jugak tau!

Jom sama-sama kita isytiharkan cuti 24/7 selama 365 hari bagi malaikat pencatit di sebelah kiri, dan malaikat pencatit sebelah kanan, sila bersedia untuk tidak berhenti mencatit. InsyaAllah insyaAllah.:D


Jom sama-sama kita lari pergi syurga, nak? :)