Monday, January 25, 2016

Kesayanganku Asiah.



Pernah suatu ketika,
Hati ini tertanya-tanya,
Apa letaknya hikmah,
Setiap dugaan yg melanda.


Sehinggalah apabila aku bertemu mereka.

Kesayanganku Asiah,

Seorang ulama pernah berkata,

"Amal itu umpama gelas,
Ikhlas itu umpama air.

Tanpa gelas, bagaimana mampu masuk air?"

Kesayanganku Asiah,

Kadang-kadang dalam jalan ini,
Aku kematian rasa.


Berjumpa terasa menyakitkan,
Berbuat terasa memenatkan,


Usrah, daurah, seolah olah rutin.
Ada tiada tak memberi kesan.


Pada ketika itu, dihatiku sering terdetik

Allah tengah try tapis aku ke?
Aku ni, tak ikhlas ikhlas lagi ke?
Maybe aku tak layak pun ada kat sini?


Kesayanganku Asiah,

Pernah seorang ukhti berkongsi kata-kata salim a fillah,

"Jalan dnt ini panjang. Kita tak diharuskan sampai ke hujung, kita cuma berharap kita mati di atasnya."

Seorang ukhti yg lain pula pernah berkata,

"The fact that Allah memilih kita di jalan ini, even kita takde apa apa yg hebat pun untuk dipersembahkan kepada Allah, Allah hanyalah memberi peluang kepada kita utk masuk syurga, dgn hapuskan dosa dosa kita bila kita berbuat kerja dnt ni."

Allah tu, sweet sangat kan?

Kesayanganku Asiah,

Kerana tabah melayan karenah, jzkk.
Kerana ketawa walaupun hambar, jzkk.
Kerana adanya kamu di sini hari ini jua, jzkk.


Ketahuilah, setiap bulan aku sgt ternanti nanti utk liqo bersama antunna,

Dan seringkali aku membayangkan, dalam sujudku, dalam doaku,
Kita semua sama-sama berliqo di syurga,
Mendengar murabbis tercinta,
Bercerita indahnya syurga.

Kesayanganku Asiah,

Teruslah berbuat walau dalam hilangnya rasa.
Moga satu hari nanti, rasa itu akan datang dan terus membawamu ke syurga.

Dan moga mimpiku menjadi nyata.


Berblog kembali. Moga Allah redha.


4 comments:

Sarah Ibrahim said...

Mata ada love (repeat 3x)

Nina Mazlan said...

Amboi. Hahaha.

adaNUR said...

lama tunggu...akhirnya update jgk :)

Anonymous said...

hye kak can i have your email because i do have an enquiry to ask you.Hehheeee thank you kak