Thursday, January 5, 2012

Say Alhamdulillah!

semakin hari umur manusia semakin bertambah. bila umur bertambah, tahap kematangan juga seharusnya semakin tinggi, serta ilmu juga semakin banyak. bila ilmu dah banyak, dan diri semakin matang, maka segala perkara2 tak matang dan kurang berilmu yg dilakukan di masa lampau sememangnya membawa perasaan malu tahap maksima bila diingat kembali.

orang selalu cakap, 'tu lah, masa buat dulu taknak fikir. sekarang, menyesal pon dah tak berguna.'

betul ke? kalau dulu kita jahat, maknanya selama-lamanya kita jahat ke? di pandangan manusia, mungkin betul. tp tidak di pandangan Allah. Allah Tuhan yg Maha Pengasih, Maha Penyayang. nak kata betapa besarnya kasih sayang Allah terhadap hamba2Nya, even kalau dikumpulkan semua kasih sayang manusia yg wujud kat muka bumi ni pon, tak boleh lawan kasih sayang Allah. mashaAllah, best kan? :')

Rasulullah SAW pernah bersabda, 'setiap anak Adam tidak akan terlepas dari melakukan dosa dan sebaik-baik orang daripada kalangan yang berdosa itu adalah yang bertaubat kepada Allah.'
[H..R al-Tirmidzi dan Ibnu Majah]

kita selalu dengar pepatah inggeris mengatakan 'men can forgive but not forget'. disebabkan benda ni, kita selalu mengutamakan keredhaan manusia dr keredhaan Allah. padahal, keredhaan manusia tu takkan sekali-kali dapat menyelamatkan kita dr azab api neraka. Ust. Azhar Idrus tulis dalam statusnya,
'jika kamu mencari keredhaan semua manusia, kamu akan menjadi tua dalam pencarianmu itu.'
so, buat apa susahkan diri nak puaskan hati semua orang bukan?
sebenarnya, yg kat atas ni bukan pointnya. point yg sebenar yg nak aku cakap ialah, kadang2 bila tengah tunggu bas ke, sebelum tidur ke, masa tengah gosok gigi ke, mesti tiba2 terlintas balik dalam fikiran ni dosa2 lama yg dah aku buat. dan bila ingat tu tahulah kan, dengan malunya, sampai rasa macam nak cekik diri sendiri pon ada. malu dgn orang lain, malu dgn diri sendiri, dan yg paling dasyat, malu dgn Allah. T___T
kehidupan yg sosial suatu masa dulu, sikap yg tak tahu malu, perasaan kerek yg ada dalam diri, bila diingat balik memang rasa macam, 'errr. teruknya aku ni.' sampaikan, kalaulah boleh undur masa, pusing jarum jam tu jadik anti-clockwise, nak jek aku buat dan bersikap lebih sopan. takpon, kalaulah diberi peluang untuk travel masa guna mesin masa dalam almari nobita tu, nak jek aku pergi ke masa lampau dan pergi nasihat diri sendiri supaya jgn buat benda mengarut. tp, semua tu hanyalah angan2 yg merepek.
disebabkan tak boleh ubah benda2 tersebut, aku rasa takut. takut kalau dosa2 aku tak diampunkan. takut kalau disebabkan dosa2 dahulu, pintu syurga ditutup untuk aku. T___T tapi, patutkah seorang mukmin mempunyai perasaan sedemikian?
hakikatnya, org mukmin itu berada di antara 2 perasaan; takut dan harap. takut dgn dosa yg dilakukannya pada Allah yg Maha Perkasa, Maha Gagah. namun sekiranya takut itu berlebihan, ia akan menyebabkan seseorang itu berputus asa dari rahmat Allah sedangkan berputus asa dr rahmat Allah itu bukanlah sikap org2 mukmin. oleh sebab itu, wujudlah sikap yg kedua iaitu mengharap kasih serta pengampunan dr Allah yg Maha Pengampun, Maha Lembut terhadap hamba2Nya.
so, perasaan takut tu tak salah. tp janganlah berlebih-lebihan sampaikan memang comfirm dan yakin yg Allah tu taknak ampunkan. terbaca dalam satu artikel iluvislam,
'Sehebat mana maksiat yang kita lakukan, kita pasti membencinya tatkala kita kembali merenung dan bermuhasabah sendirian. Sepuas mana hati itu merasa dengan dosa yang kita lakukan, pasti ada tersudut perasaan benci, dan menyesal yang teramat sangat atas apa yang telah kita lakukan. Itulah fitrah yang telah Allah ciptakan dalam diri kita. Bukannya kita tidak merasa menyesal, tapi kita selalu menolak rasa penyesalan dan masih terus memenangkan kemaksiatan. Kita ingin bertaubat dengan sebenar-benarnya, namun perasaan ingin bertaubat itu tersisih di pinggiran hati.
Pun begitu, Allah memahami kita lebih daripada kita memahami diri sendiri. Allah itu terlalu besar pengampunannya buat hamba-hamba-Nya. Namun, kita selalu bongkak dan merasa bahawa dosa kita itu lebih besar daripada rahmat Allah dan tak mungkin terampun. Sombong, tidak mahu kembali kepada Allah. Lalu kita berputus asa daripada menagih keampunan dan Rahmat Allah kerana dibohongi perasaan sendiri, dipalingkan oleh syaitan, dikuasai oleh ego yang tidak selayaknya bagi kita. Kita mengeluh sendirian, "ah, aku terlalu berdosa, tak mungkin aku dapat kembali ke jalan yang lurus", seolah-olah kita itu lemah dan patut dikasihani, namun sebenarnya kita itu sombong dan angkuh terhadap Allah! Sedarkah kita? '
ya Allah, Allah tu sangatlah baik. asalkan kita bertaubat, dgn sebenar-benar taubat, Allah sudi terima kita balik. apa lagi yg kita nak kalau Allah dah sayang kita? biarlah betapa buruk tanggapan manusia terhadap kita, selagi Allah tu sayang dekat kita, itu sudah terlebih dr cukup. more than enough. setiap kali aku ingat ke'sweet'an Allah ni, perasaan malu terhadap dosa2 lama beransur-ansur hilang dan rasa nak cekik diri sendiri pon dah takde. malah aku sgt bersyukur. sebab apa? sebab Allah sudi mengizinkan aku untuk merasa hidayahnya. sebab Allah sudi tunggu aku berubah.
ALHAMDULILLAH :')
 

'tiada insan suci yg tidak mempunyai masa lampau, dan tiada insan berdosa yg tidak mempunyai masa depan' 
ya Allah, janganlah Kau jadikan penantianku ini sia2. hanya padamu aku bertawakal.


2 comments:

cyifa said...

suke entry ney :)
kite semua manusia biase yang xpernah lari dr kesilapan . tp knpe org sekarang, suke pandang serong kat orang yang buat salah macam diri sendiri tu xpernah buat salah ?

Anonymous said...

alhamdulillah, keep up a good work. in shaa allah diharapkan semua orang boleh berubah ke arah kebaikan satu hari nanti. :)