Sunday, August 18, 2013

Double Standard Versi Akhwat-Ikhwah

Double Standard.

Encik Wiki punya terjemahan adalah seperti di bawah;

double standard is the application of different sets of principles for similar situations, or by two different people in the same situation.
Tak paham? Apa susah, google translate kan ada. Nah.

Double standard adalah penggunaan set prinsip untuk situasi yang serupa, atau oleh dua orang yang berbeza untuk situasi yang sama.

LOL. Lawaks. Okay serious.



Perasan tak, ikhwah wa akhwat yang dicintai sekalian.

Kadang-kadang (atau mungkin selalu), kita ni rasa diri kita dah ikhlas buat sesuatu kerana Allah, tapi hakikatnya tak pun. Contoh paling ketara adalah dalam bab menjaga aurat dan ikhtilat.

Pernah tak, kita alami situasi-situasi berikut.

Kes Satu

Di Bangsar, ada seorang ukhti ni yang biasanya bertudung labuh ke mana-mana. Satu hari, adik dia ajak teman pergi beli ais krim goreng dekat kedai tak jauh dari rumah mereka. Disebabkan malas, dia pon ambil je tudung serlop (baca: segera) saiz S milik adiknya. Dalam hati dia cakap,

'Takpe pakai tudung ni. Kawasan rumah ni mana ada ikhwah tinggal.'

Dan mereka makan ais krim goreng dengan gembiranya yeay.

Kes Dua

Akhwat memang dikenali sebagai sekumpulan wanita yang memenuhi ciri-ciri isteri solehah. Sebab sangat menjaga pandangan dan bersopan-santun bila di hadapan ikhwah. Nak kata punya jaganya akhwat ni, sampai kadang-kadang bila jumpa ikhwah, rasa nak lari hujung dunia. Haa over tak heh.

Tapi bila dengan classmates/office mates yang masih-belum-islam (baca: non-muslim) atau bila dengan lelaki muslim yang ala-ala rempit dan masih belum ditarbiyah, akhwat ni wat lek wat peace je duduk makan bergelak hu ha hu ha sekali.

Eh. Split personality sungguh.

Kes Tiga

Dan lain-lain yang seangkatan dengan kes satu dan dua.



Wahai akhwat wa ikhwah yang mendamba syurga sekalian!

Cuba kita tanya balik iman kita, betul ke kita ni sudah betul-betul mengikuti perintah Allah dalam surah an-nur ayat 30 dan 31 itu?

"Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan."
"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada ........ dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. "

Allah tak cakap, 'Oh perintah ni applicable untuk sesama akhwat-ikhwah je.' TAK! Perintah ni applicable untuk semua wanita dan lelaki. SEMUA. 

Tapi kita selalu terlepas pandang. Selalu terlupa. Selalu tak sengaja.

Kita tak sedar, rupa-rupanya selama ni kita bukan segan dan takut pada Allah, tapi segan dan takut pada ikhwah/akhwat. Eh.

*pengsan*

Betulkan balik niat!

Keep praying for Mesir T.T




2 comments:

IslamSeeker said...

lagi2 bila musim raya mcm skarang ni yg bila ikhwah/akhawat jumpa balik kwn2 lama sblm ditarbiyah.. huhu

Nina Mazlan said...

Kan? T.T