Sunday, October 10, 2010

tiada motif!

monolog dalaman :

'ish,erna ni hari2 update blog.xde kerja lain ke?'

ye,dah xde kerja da nih.ada masalah ke kalau ak update selalu?bagus kalau xde.kalau korang ada masalah pun,ada ak kisah? =.=

baik,monolog stop di sini!

selalu kita tengok,atau dengar
berita perempuan kena rogol
byk yg utarakan pendapat
antaranya : 

'itulah.perempuan yg suka pakai seksi2.pakai xcukup kain.sebab tu kena rogol'

'perempuan pakai jubah kena rogol.tula,sapa suruh jalan sorang2.da tau tempat tu sunyi'

sepuluh hari sepuluh malam bincang pasal kes rogol
kesimpulan akhirnya,mesti kesalahan diletak di bahu perempuan
lelaki?????

semalam masa jalan kat jalan TAR,adalah beberapa manusia yg xberakhlak mulia betul
setiap kali jumpa perempuan
mulalah buat bunyi yg menyampah tu
tp nak kata diorang buat kat perempuan2 seksi jek,xjugak
sebab ada jek perempuan2 yg berpakaian sopan kena usik
nak kata diorang buat kat perempuan2 yg jalan sorang2 jek,lagi la tak
makin ramai,makin galak diorang berbunyi
xpaham ak
masa kecik2,xde ke pergi sekolah cikgu ajar hormat orang sikit?

pastu,ada yg 'baik' sikit,bagi salam
tp,tengok perempuan macam nak tersembul biji mata
baik apakah itu??
bukan ke islam suruh jaga pandangan?
dalam surah an-nur,ayat 30

'katakanlah kepada lelaki yg beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan...'

tengok!suruhan menjaga pandangan tu,Allah cakap kat lelaki dulu kan?
dan sambungannya,ayat 31,baru Allah cakap kat perempuan

'dan katakanlah kepada perempuan yg beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan...'

tapi, masyarakat selalu cakap perempuan yg salah,bla bla bla~~
hey,hey lelaki2,ingatlah,korang pun ada batas yg perlu dijaga
kalau sama2 jaga batas,mesti benda2 macam rogol ni xberlaku
bak kata aid 'ye dak?'

dan perempuan pun,jgn gembira sgt
kita pun kena jaga diri kita elok2
sebab mmg xdinafi, cara kita berpakaian jugak jadi punca jenayah2 sebegitu berlaku

sila2lah baca tafsir surah an-nisa',an-nur dan al-ahzab
dalam surah2 ni,byk cakap pasal wanita (:

selain dr kes pertama tadi, perempuan selalu jugak disalahkan bila nak kahwin

'ishhh!apa ni nak jadik bini org dah tp xtau memasak'

ye,betul
nak jadi bini org,mestilah kena pandai masak
xkan hari2 kau nak suruh laki ko pergi makan kat restoran depan rumah tu
baik laki kau kahwin ngan mak cik tukang masak restoran tu je kan?

tp,lelaki sila jgn lepas tangan
mentang2 org selalu cakap pasal perempuan jek
korang ingat korang boleh lari?
before kahwin,tanya dulu diri sendiri

'ak ni,boleh ke jadik imam solat isteri ak nanti?'

'ak ni,mampu ke nak ajar isteri ak bab agama ni?'

ingat,bila nak kahwin,perempuan jek kena prepare?
banyak macho kau!
kalau setakat mampu dr segi fizikal jek,tapi rohani hancur,baik korang hentikan niat korang nak meminang anak orang tu
pergi amik kelas mengaji dulu,deal? =.=

dan perempuan2 pun,jgn seronok sgt sampai terlompat2
kita pun,selalulah buat ayat tacing nak mati

'kalau dia nak ak,dia kena terima ak seadanya'

okela,ak setujulah.kalau dia nak kita,kena terimalah muka kita xmacam siti nurhaliza
kena terimalah suara kita xsedap macam misha omar
tp, tu bukan bermakana dia kena terima jugak segala keburukan sikap kita
dah kalau kita suka membuta sampai pukul 11,12
bila dia suruh tuka tabiat buruk nak mati tu,tuka jela
kalau x,baik dia xya kahwin
sama jugak,pagi2 breakfast sorang2 jugak
kan?

kesimpulannya,ak xtau kenapa ak buat entri ni.sekian =.=




23 comments:

zameer.zaihan said...

Jelas nmpak kesengalan anda di situ. =.=

*tuka mode serius*

Hmm. x perlula kita menuding jari menyalahkan sesiapa dlm hal ni. wanita ada tanggungjawab dia. lelaki pun ade. Bahkan memang sifat manusia saling melengkapi. nobody is perfect. perfection is Allah's.

~ indahnya dunia kalau semua orang hidup di bawah sistem islam. Jilbab hijab menjadi pegangan, janji allah menjadi harapan. Namun, kita perlu berbangga dan bergembira, jikalau dalam suasana sebegini masih mampu meneguhkan pegangan, kerana berbahagialah orang2 asing ~

Nina Mazlan said...

di mana kesengalan ak?xnampak pun?! =.=

*ak xtau nak tuka mode apa*

wuu,tiba2 serius.haha.haa,betul.jgn salahkan perempuan jek.dan jgn jugak salahkan laki2 jek.sama jek dua2.klu sebelah pihak jek yg selalu nak berubah,sampai bila tahap kedua dan seterusnya dlm tangga maratib amal yg diwar2kan oleh Hassan al-Banna (xsilap akula)tu dapat dicapai?dan bila ustaziatul alam tu bisa terjadi?isk3~

dan, oke, ak tau, ayat last tu hadis Nabi.la la la~~

zameer.zaihan said...

teeeettt. ayat last bkn hadis nabi ye. tu aku punya kata-kata. puitis kan? wahahahahahahaha.

cuma dalam ayat last ade la diadaptasi drpd hadis. :P

Nina Mazlan said...

zameer : sumpah sengal!ishhh! =.=

shikingojes. said...

erna..tak kesah pn update hari2..bkn kena bayar pn..tp jgn pjg sgt..penat nk bc, tp aku nk bc jugak!

Nina Mazlan said...

eyh,lupa.selain sengal,nk tmbh,mgkin xperlu copy paste ayat kesimpulan blog 'cluless' tu jadik komen d cni :P

Nina Mazlan said...

shikin :haha.agak arh.tp kan,ak xretila nak simplify ayat.hee =.=

zameer.zaihan said...

erna. untuk pengetahuan ko. ko dah salah! absolute error! haha

aku copy comment aku msuk dlm blog aku. :P haha

Nina Mazlan said...

zameer : anda sgt sengal!super sengal!tiada yg lebih sengal melainkan anda =.=

zameer.zaihan said...

erks. perbuatan tu x salah kan? x berdosa. hence, we can conclude that, x salah= x sengal equals to zameer x sengal.

Nina Mazlan said...

kesimpulan tu klu masuk esei comfirm ckgu pangkah besar2 =.=

btw,xsangka budak sengal teror main basket.cessss!

zameer.zaihan said...

ehhh. kesimpulan terbaik tu. haha

teror? hehz. kalah. T.T down3.

Nina Mazlan said...

ler,lepak suda.klu asyik mng jek,sape yg nak kalah?heheh ^_^!

zameer.zaihan said...

ayat sengal. bukan nk bg motivasi. mmg sengal. sah! :P

Nina Mazlan said...

zameer :berjangkit dr ko arh nih =.=

zameer.zaihan said...

SAH fliza. ko ngaku ko sengal. aku x penah ngaku pun. haha. :P

Nina Mazlan said...

zameer : huh?bila ak ngaku?xpaham2 +_+!

oyt,jgn pggil ak FLIZA la sengal!!!! =.=

zameer.zaihan said...

berjangkit dr ko arh nih =.=
this is ur quote ma'am.

so,secare x langsung ko cko ko sengal. fliza~ hahaha

Nina Mazlan said...

cik oke.ak xla tua mcm ko =.=

ko nak ak pgl ko apa? zaMEEr EIzaaz?

oke, MEE atau EI?sengallllllllll.ceit @_@!

zameer.zaihan said...

x penting ye cik ma'am pakcik makcik, sume tu puan fliza. yang penting ko ngaku ko sengal. tu point die skang! :P

Nina Mazlan said...

ak puan?baik,ko atok.ye atok?ak sengal?isk3,xbaik tipu dan fitnah ye atok yg sengal.dan x baik gado dgn org muda ye atok yg tua :P

zameer.zaihan said...

erks. aku lg muda dan kiut. -.-

Nina Mazlan said...

okela,ak terima pasal ko muda tu.tp yg kiut tu,ak xsanggup nak fitnah ko.ak takut masuk api neraka sbb byk dosa fitnah ckp ko kiut.la la la~~