Saturday, February 11, 2012

Kerana Al-Quran Itu Letaknya Di Hati. :)

Sebelum scroll down, sila jalani test ini dulu ye. Peringatan, test ini tidak perlu menggunakan apa-apa alat bantuan. Hihi.

First Test

Tanpa menggunakan kalkulator, sila kira,

2

+

15

*

3

-

9

+

30

=

?

Second Test

Tanpa kertas dan pen, cuba bayangkan graf  Y=X

Dapat? hihi.

Third Test

Tanpa merujuk pada mana-mana tempat rujukan, sila baca surah al-fatihah. Sampai habis ye.

Sudah buat semua test? Bagus.

Sekarang, imbas kembali, semasa korang buat first test tadi, masa korang tengah kira-kira tadi, nombor-nombor tadi berlegar-legar di mana? Mesti macam berlegar-legar dekat otak korang kan? Malah, sesiapa yang lagi hebat, mesti dapat bayangkan nombor-nombor tu atas kepala korang kan, macam tengah tengok kalkulator jek. Hihi.

Second test pulak, bila suruh bayangkan graf Y=X tu, senang jek kan? Kacang jek tu. Hek eleh, lain kali bagilah graf susah-susah sikit erna ni kan? Isk3. -.- Tapi tapi, itu bukan pointnya. Pointnya adalah, di mana korang letak graf tu masa kena suruh bayangkan tu? Mesti di depan mata korang seolah-olah tiba-tiba ada white board kan untuk korang letak graf tu? Wahh. Hebat kan? Sedia white board siap!

Sekarang, berganjak ke third test. Semua orang baca tak? Alhamdulillah. Dapat pahala free. Hee. Haa, masa korang baca surah al-fatihah tadi, ada ke sesiapa yang bayangkan ayat-ayat surah tu dekat depan mata? Ada ke yang bayangkan ayat-ayat surah al-fatihah tu ada dekat white board macam masa korang lukis graf tadi? Ada ke sesiapa yang tiba-tiba terbayangkan muka surat pertama al-quran yang ada surah al-fatihah tu? Ada ke? Kalau ada, anda special. Tapi, kebanyakan orang, termasuk saya, tak terbayangkan ayat-ayat surah tu ada depan mata masa baca. Sebab apa?

Sebab pertama, sebab kita dah hafal, dan dah terbiasa baca surah tu.

Sebab kedua, sebab al-quran tu memang Allah letakkan di hati setiap manusia.

Even kalau baca surah lain pun, susah untuk kita terbayang ayat-ayat surah tu sebijik-sebijik ada depan mata. Sweet kan Allah? Allah letakkan al-quran tu dekat tempat yang paling penting dalam diri kita. Raja kepada setiap anggota kita. Ye, al-quran tu memang letaknya di HATI. Bukan di otak. Kalau kita menghafal benda pelajaran, kita memang akan senang terbayang di otak, tapi tidak al-quran.

Tapi, kenapa kita susah nak nangis bla baca al-quran? Kenapa kita susah nak hafal al-quran? Kenapa kita susah nak amalkan apa yang ada dalam al-quran? Padahal al-quran itu letaknya di hati?

Analogi;

Ada sehelai kertas yang putih bersih, setiap hari kita conteng dengan pensil, sehingga lama-kelamaan kertas putih tu semakin hitam dan tak nampak bahagian putihnya. Kalau nak nampak balik bahagian putih kertas tu, kita kena rajinkan diri padam bekas-bekas pensil tu. Walaupun susah, lama-lama akan hilang jugak.

Begitulah hati. Hati itu hakikatnya suci bersih. Tapi kerana banyak sangat karat-karat jahiliyah yang segan kita nak buang, hati yang suci tu menjadi hitam. Hati yang hitam & penuh karat ni bak kata orang, kebal, susah nak tembus. Sebab tu al-quran tu susah kita nak rasa kehebatannya. So, untuk mensucikan kembali hati, haruslah kita bermujahdah membuang segala karat-karat jahiliah yang menghitamkan hati tu. Baca al-quran setiap hari pun mampu untuk membersihkan hati. Nanti, bila hati dah bersih, mesti ayat al-quran tu kita akan rasa rohnya bila baca.

Hebat kan Allah? Allah sayang sangat dekat kita, sebab tu Allah bagi kita simpan surat cinta Dia dekat kita di hati kita. Se'sweet' cerita Vanila Coklat pun, takkan mampu untuk lawan sweetnya Allah ni. Kan? *kenyit mata*

lagu Opick sedap-sedap <3



5 comments:

Jane Doe said...

Vanilla Coklat Ep.8 sweet :P Jangan nyanyi lagu Opick lirik salah lagi eh Erna. Anyhow, very enlightening and insightful entry, terima kasih.

Nina Mazlan said...

Sweet kan? Haha. :P

Ala Ati, kau buat aku tacing. lg berapa tahun boleh kita lepak sama2 macam hari tu? :(

Alhamdulillah, thanks Ati! Selamat fly. :)

CORETAN BINTANG :) said...

akak! akak mrsm gerik ye dulu? sy budak 2006-2008. senior rupanya akak ni!

'fb link at home wall' clicker -not follower said...

"meski ku rapuh dalam langkah..kadang x setia kepadamu..namun cinta dlm jiwa"..suke the last line :)
anyway nice article. jzk

Nina Mazlan said...

coretan bintang: ehh mana da. akak MRSM taiping jek. hihi. :)


'fb link at home wall' clicker -not follower: ^^