Sunday, May 27, 2012

Tawakal di hati bukan hanya di mulut!

Dengan nama Allah, Tuhan yang Maha Mendengar doa hamba-hambaNya, Maha Melihat usaha hamba-hambaNya dan Maha Mengetahui keinginan hamba-hambaNya.

'Jika Allah menolong kamu, maka tidak ada yang dapat mengalahkanmu, tetapi jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapa yang dapat menolongmu setelah itu? Kerana itu, hendaklah kepada Allah sahaja orang-orang mukmin bertawakal.' [3:160]

Lumrah setiap manusia, kalau nak sesuatu tu, mesti nak kena dapatkan jugak! Kalau tak rasa macam sedih sangatttt. Rasa kecewa, rasa loser pon ada jugak. Kadang-kadang, usaha beria, tup-tup tak dapat. Kadang-kadang doa siang malam, tapi keputusannya tetap sama, apa yang diingini tak kunjung tiba. Penat kita cari, mana salahnya?

Teringat satu cerita, Ustaz Hasrizal rasanya pernah cerita masa Muslim Youth Camp dulu. Kisah pak Abu dengan Ah Chong.

*masuk cerita karangan versi budak tadika*





Pak Abu dan Ah Chong masing-masing mempunyai kebun tanaman. Pak Abu merupakan seorang yang sangat taat beribadah. Siang malam Pak Abu berdoa supaya tanamannya tumbuh subur. Ah Chong pula merupakan seorang yang sangat rajin. Setiap hari, Ah Chong akan membaja, menyiram, dan mengusahakan tanamannya. Yang membezakan Pak Abu dan Ah Chong adalah Pak Abu sentiasa berdoa dan berdoa kepada Allah supaya tanamannya tumbuh subur tetapi Pak Abu sedikit malas untuk membaja, menyiram dan mengusahakan tanamannya. Manakala Ah Chong pula seorang yang sangat rajinnnnnn tetapi Ah Chong tidak pernah berdoa kepada Tuhan. Kamonnn, Ah Chong cina kotttt.

Soalan; hasilnya tanaman siapa yang tumbuh subur?

Sebelum kita pergi kepada jawapannya, suka saya nak kongsi sebuah cerita tentang tawakal.

'Telah datang kepada Rasulullah SAW seorang lelaki lalu bertanya; "Ya Rasulullah, apakah patut aku melepaskan unta aku begitu sahaja tanpa menambatnya terlebih dahulu dan hanya bertawakal pada Allah? Atau adakah perlu aku menambatkan unta aku terlebih dahulu dan kemudian barulah bertawakal pada Allah?" Rasulullah menjawab; "Tambatlah untamu terlebih dahulu kemudian bertawakallah."

Cerita dekat atas ni menunjukkan betapa pentingnya kita berusaha untuk mencapai sesuatu, dan dalam masa yang sama betapa pentingnya untuk kita bertawakal pada Allah. Tapi mana lebih penting? Usaha atau tawakal? Macam mana kalau kita tawakal jek tapi tak usaha? Atau kita usaha jek tapi tak tawakal?



Berbalik pada cerita Pak Abu dan Ah Chong tadi. Jawapannya, kebun tanaman Ah Chong tumbuh lebih subur dari kebun tanaman Pak Abu.

Whattttttt? So sekarang ni usaha lebih pentinglah yeeee?

Nanti dulu. Sabar. Ada sebab kenapa saya guna nama Ah Chong dan Pak Abu, bukan Ahmad dan Pak Abu. Ah Chong itu non-muslim. So, logiklah walaupun dia berusaha tanpa tawakal, hasil tanamannya tetap subur. Sebab balasan bagi usaha non-muslim Allah akan balas di dunia. Pernah tahu kenapa non-muslim beria-ia berusaha nak kayalah, nak pandailah dekat dunia ni? Sebab bagi mereka, dunia inilah akhirat mereka.

Tapi tidak bagi diri seorang muslim. Kita, setiap usaha kita Allah ganjarkan pahala yang boleh menyebabkan kita menapak selangkah ke syurga. Bayangkan, sepanjang kita berusaha tu, dah berapa banyak pahala kita kutip. Selalu dengar kan yang Allah tak tengok hasil, tapi usaha? Haaaa. Sebab tu usaha tu penting. Lagipun, Allah dah pesan yang Allah tak akan ubah nasib kita kalau kita tak berusaha nak ubah nasib kita sendiri kan kan?



Tapiiiiiiii, kalaulah dah penat-penat kita berusaha, hasilnya sama jek macam tak usaha. Macam mana pulak tu?

Haaa, di sinilah gunanya konsep tawakal. Dah berusaha, kita dah dijamin diberi ganjaran pahala yang dapat beratkan timbangan kita dekat akhirat nanti. Tapi, hasilnya, sama ada baik atau tidak bergantung pada keyakinan kita pada Allah. Kalau kita tawakal, kita wajib percaya dan yakin apa saja keputusan yang Allah beri nanti adalah yang terbaik untuk kita, untuk keluarga kita, untuk agama kita, dan untuk ummah.

Ok, katakanlah, kita dah berusaha, kita doa dan kita tawakal. Tapi masa kita doa tu kita macam nak sangat sangat Allah kabulkan. Kalau Allah tak kabulkan, kita akan rasa macam hancurlah seluruh jiwa dan raga kita. Masa kita doa tu kita rasa takut sangattttt kalau kalau Allah tak kabulkan. Masa kita doa tu, kita terfikir-fikir apa akan jadi kalau Allah tak kabulkan doa kita.

Allah Taala berfirman di dalam hadith qudsi,

'Aku menurut sangkaan hambaKu kepadaKu'



Sangat penting untuk kita yakin bahawa Allah akan kabulkan doa kita. Wajib! Sebab Allah Tuhan yang Maha Penyayang, Maha Pengasih. Sedangkan ibu kita pun akan belikan apa saja yang kita nak masa kita kecik sebab kasih sayang dia pada kita, apatah lagi Tuhan yang menciptakan kita.

Tapi, bila timbul rasa ragu-ragu dengan takdir kita kalau Allah tak kabulkan doa kita, bila timbul rasa sedih kalau kita tak dapat apa yang kita doa, cuba reflect balik diri kita. Betul ke kita ni dah bertawakal dengan sebenar-benar tawakal?

Dulu masa saya buat A Level, saya selalu cakap saya bertawakal pada Allah dengan keputusan A Level saya. Tapi bila tak lepas point untuk fly ke UK, saya rasa sedihhhh sangat sampai saya lupa bahawa saya pernah cakap saya bertawakal pada Allah. Bila masuk HELP, baru saya sedar bahawa selama ni saya hanya bertawakal di mulut tapi tidak di hati. Saya cakap saya yakin Allah ada rancangan yang lebih baik untuk saya, tapi terkeluar jugak dari mulut saya pertanyaan kenapa Allah tak kabulkan doa saya. Saya malu. Saya malu dengan diri sendiri, saya malu dengan Allah. Sebab dunia masih lagi ada di hati saya. T__T


video ni cam takde kaitan, tapi nak letak jugak -.-

Usaha mungkin adalah sesuatu yang senang nak dilakukan. Sebab tu kita untung jadi orang islam. Usaha jek, dapat pahala. Tak kiralahh hasilnya macam mana pon. Hasil manusia jek yang tengok tapi Allah sikit pon tak pandang hasil. Tapi, tawakal adalah sesuatu yang sangat susah nak dikotakan. Mungkin senang di mulut tapi tidak di hati. Sebab tu setiap hari kita kena refresh niat, reflect diri, jangan sampai kecintaan pada dunia menyebabkan kita hilang yakin pada takdir yang Allah telah tetapkan untuk kita.

Ingatlah, kalau apa yang terjadi tak seperti apa yang kita harapkan, manusia lain mungkin boleh ketawakan kita, manusia lain mungkin boleh mengejek kita, tapi semua itu tidak akan dapat melawan kasih sayang Allah pada kita. Percayalah, bukan Allah tak nampak kita berdoa, bukan Allah tak nampak kita berharap, tapi Allah telah sediakan satu jalan cerita yang terindah buat kita. Walaupun jalan cerita tu mungkin tak sama yang macam kita bayangkan, yakinlah bahawa itu adalah yang terbaik! Sebab Allah kan Tuhan yang mencintai kita? ^^


saya rindu adila hadi :D

this is an entry upon request. sori akak. ini jek yang saya mampu. :(



8 comments:

Anonymous said...

"bukan Allah tak nampak kita berdoa, bukan Allah tak nampak kita berharap, tapi Allah telah sediakan satu jalan cerita yang terindah buat kita. Walaupun jalan cerita tu mungkin tak sama yang macam kita bayangkan, yakinlah bahawa itu adalah yang terbaik! Sebab Allah kan Tuhan yang mencintai kita?"

.satu jalan cerita yang terindah.

Allah, rindunyaaa nak duduk dgn adik2beradik saya :( *erna, awak buat saya nangis.

Kembali dgn mesin cahaya masa (neuron2 bersambung).buatku terpaku. betapa saat itu.

-yg berbicara semalam-

نور عزتي said...

awk rindu Adila Hadi je?
haha, jeles2..
=p

Nina Mazlan said...

rindu jugakkkk. T__T

Nina Mazlan said...

sebab adila jek yang sudi call saya dari uk. lalala~ :P:P

ZurynHenney@facebook said...

salam..akak nk minta izin..nk guna gmbr header sbgai timeline kt fb..bleh?

Nina Mazlan said...

boleh2. silakan. nak edit bagi hilang link blog kat tepi tu pon boleh. ^^

Anonymous said...

Mohon share perenggan yg akhir tu boleh? Blog ni wat sy menangis.. Semoga Allah memberkati awk. Dan kite semua. Thanx for sharing

Nina Mazlan said...

boleh. silakan. semoga bermanfaat insyaAllah. :)