Thursday, January 31, 2013

KEM SINERGI II: Keluarlah Dari Comfort Zone

Kem Tarbiyah dan Kepimpinan: KEM SINERGI II

Bila dengar je perkataan tarbiyah tu, apa yang tergambar adalah kem yang suasananya sangat islam. Seperti program-program dakwah dan tarbiyah yang pernah dihadiri sebelum ni. Slot yang penuh dengan ilmu, masa yang diisi dengan ibadah-ibadah rohani seperti dhuha, al-mathurat dll. Dan sudah semestinya pergaulan/ikhtilat yang sangat terbatas.

Namun, apabila sampai saja di Kem Saujana Asahan MELAKA, rasa diri ini sangat memberontak. Sesetengah aktivitinya tidak langsung mendatangkan manfaat pada islam, fikir diri. Menari goyang-goyang punggung, percampuran lelaki dan perempuan dalam beberapa games sehingga diri ini tertanya, di mana lambang tarbiyahnya?

Terkilan. Itu saja ayat yang mampu gambarkan perasaan masa tu. Sehingga ada seorang adik yang datang bersama dengan saya berkata,

'Ingat datang sini nak rasa feel program tarbiyah yang sebenar-benarnya. Tapi kalau macam ni sama je lah dengan plkn etc.'

Risau. Cuak. Rasa macam nak kemas baju balik KL masa tu jugak. Ishhh. Biar betul kau?

Sombong Bongkak



'Korang ni sombong. Bongkak. Korang rasa korang hebat!'

Ayat yang sering diulang-ulang oleh fasi yang diberi gelaran Abah. Dalam hati membebel, 'kau ni dah kenapa tiba-tiba je cakap kitorang macam tu?' -.-

Hati yang memberontak akan digambarkan melalui mimik muka. Ya. Sungguh tak tipu. Muka masa tu dah macam apa je. Tak cover langsung. Tidak gemar dengan ayat yang dikeluarkan oleh mulut Abah. Rasa nak backhand je.

Tidak faham kenapa kem tersebut langsung tidak seperti yang diharapkan. Namun, terpaksa digagahkan juga diri untuk menghadapi 3 hari di situ.

Refleksi Diri

Malam selepas tamat kem, saya rasa kosong. Ada sesuatu yang saya rindu di kem. Tapi apa? Penat saya berfikir.

'Kenapa Allah hantarkan saya di kem tersebut? Apa yang cuba Allah sampaikan dan ajarkan pada saya?'

Hati tidak tenang. Tercari-cari hikmah di sebalik 3 hari yang berlalu di Kem Saujana Asahan. Sehingga akhirnya mata terlelap.

Hak Sesama Manusia

Izin curi gambar ni

Malam tadi, terbaca satu blogpost yang ditulis oleh Abang Long (gelaran bagi semua fasi lelaki). Pasca Sinergi II: Adakah Kita Masih Berukhwah?

Sentap. Teringat kata-kata Imam Muda Asyraf dalam slotnya Muhasabah Cinta.

'Bila Allah mencintai seseorang, Allah akan campakkan rasa Latif (kelembutan) dalam diri dia. Maksud kelembutan di sini ialah, dia akan rasa suka pada semua orang. Tiada rasa benci, iri dan sebagainya.'

Ya. Sangat terpanah petir. Saya tahu kini apa yang meresahkan saya. Saya telah lupa hak yang perlu saya tunaikan pada Abah, Bonda, Abang Long, Kak Long, Kak Ngah dan Abang Ngah. Saya mengaku, saya kurang selesa dengan suasana dan aktiviti kem tersebut, tapi perlukah sehingga saya mengabaikan tanggungjawab saya sesama manusia?

Senyum. At least. Atas semua usaha penat lelah para fasi, dan semangat para peserta, saya sepatutnya menghargai walaupun dengan hanya memberi senyuman.

Rasa tidak suka tidak patut menjadi sebab untuk tidak menunaikan hak sesama manusia.

Dari sikap yang ditunjukkan, adakah saya sudah benar-benar dicintai Allah? Sudahkan ada rasa kelembutan dalam diri saya?

Berkasih Sayang


Rasulullah sendiri pernah bersabda;

'Tidak sempurna iman seseorang sebelum dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai dirinya sendiri.'

Di dalam hadith lain, Rasulullah bersabda;

'7 golongan yang mendapat naungan Allah di akhirat kelak, salah satunya adalah orang yang berkasih sayang, bertemu dan berpisah kerana Allah.'

Begitu besar erti kasih sayang yang cuba Rasulullah ajar pada kita. Dan kasih sayang itu jualah yang saya perasan para penganjur program (Abah, Bonda, Kak Long dan Abang Long) cuba terapkan dalam diri Kak Ngah dan Abang Ngah sekalian. Mungkin ada kelopongan yang berlaku sepanjang program, namun itu tidak sepatutnya menjadi penghalang untuk kita berkasih sayang kerana Allah.

Lihatlah Bagaimana Allah Mentarbiyah Manusia


3 tahun saya ditarbiyah, 3 tahun saya sudah terbiasa dengan program yang betul-betul islam suasananya, bila mana lelaki dan perempuan juga bertabir, bila mana pengisian rohani yang sangat diutamakan, bukan benda lain. Saya sudah terbiasa duduk di dalam 'comfort zone', dan apabila keluar dari 'comfort zone' tersebut, saya seolah-olah lupa segala hak-hak yang perlu saya tunaikan.

Sekarang, baru saya faham mengapa Allah memilih saya untuk menghadiri kem tersebut. Allah mahu saya lihat, tarbiyah Allah bukan setakat dalam bentuk pengisian semata, namun dalam berbagai-bagai cara. Di kem, saya belajar untuk keluar dari 'comfort zone', berani untuk sama-sama masuk lumpur, demi untuk mengajak orang yang di dalam lumpur untuk keluar dari lumpur tersebut. Bukan hanya tahu menjerit-jerit dari luar lumpur. Saya belajar erti menjadi pendakwah yang sebenar.

Dan sekarang juga, baru saya faham, kenapa Abah selalu menjerit kata kitorang ni sombong bongkak. Kerana sombong bongkak tu memang tidak patut ada pada diri seorang yang ditarbiyah. Seorang yang ditarbiyah itu seharusnya mengamalkan sikap selalu berlapang dada.

Dari kem, saya terfikir. Benarkah saya sudah betul-betul termasuk dalam golongan yang ditarbiyah?

'Dakwah tanpa sempadan. Ukhwah fillah, kekalan jalinan.'

Tagline yang sering diguna di dalam kem. Besar ertinya, sebesar jiwa orang-orang yang melafazkannya.

Kerana ukhwah itu sendiri adalah salah satu dari cabang iman.

:)

'bakal makmum' abang long, jangan risau saya dah bertunang, dengan d&t. #eh



2 comments:

Sharimi said...

semoga ukwah kita kekal hingga ke Syurga:-)

Nina Mazlan said...

Abah. :)

Jzkk for everythings. InsyaAllah, dengan izin Allah.^^