Thursday, January 3, 2013

Tahun ZERO Jahiliyah



Tahun baru! Tahun baru! Tahun baru! *pom pom pom bunga api*

Alhamdulillah alhamdulillah. Setelah bertahun-tahun hidup di bumi Allah ni, tahun 2013 kita masih berpeluang hidup lagi. Terima kasih Allah. Terima kasih Allah. Terima kasih Allah.

Pernah berkata Ibn Mas'ud,

"Setiap kali matahari terbenam, aku akan berasa menyesal kerana umurku semakin berkurangan, sedangkan amalanku tidak bertambah."

Allah. Betul kan? Umur kita makin berkurang. Kalau dicatat kita mati pada umur 23, maka hanya tinggal setahun, atau dua tahun, atau tiga tahun saja lagi yang tinggal untuk kita mengumpul bekal. Masalahnya, sedar umur berkurang, tapi amalan sikit pon tak bertambah. Acano? T__T

Amboi pakcik. Hepi baq ang.


Cepatnya masa berlalu. Kan?

Saya ingat lagi, masa mula-mula saya masuk kolej persediaan buat A Level, masa tu jahiliyah kemain. Sebulan, dua bulan, tiga bulan duduk situ, tak pernah sekali pun nak ke surau kecuali masa orientasi. Eheh. *lari nak terjun masuk longkang*

Masuk bulan ramadhan 2009, tiba-tiba hati seperti ditarik-tarik untuk ke surau. Kaki diatur penuh debar. Takut dipandang serong, takut dikutuk belakang-belakang, takut orang tengok slack.

'Eh. Budak ni. Dah ramadhan baru terhegeh-hegeh nak ke surau. Sebelum ni batang hidung pon tak nampak.'

'Cer tengok budak tu. Pakai tak cukup kain, berani datang surau.'

Macam-macam dialog rekaan mula menyerang fikiran. Assume je tu budak-budak surau akan cakap macam tu. Rasa diri ni macam dibenci oleh budak-budak surau sebenarnya. Ye lah. Budak surau kan semua budak baik-baik je.



Tapi, arghhh, lantaklah. Ada saya kesah? Surau tu bukan mak bapak diorang punya. Surau tu hak orang islam. Eceh. Sedapkan hati.

So, dengan muka tak malu, dan dengan persediaan rapi akan dikutuk atau dihalau, saya pun pergilah ke surau.

Tapi,

MashaAllah. Saya tidak dihalau. Saya tidak dikutuk. Saya tidak dipandang serong. Saya cuma tidak dilayan. HAHA. -.-

Ada jugak nampak kakak-kakak dekat dalam surau tu macam nak tegur, tapi mungkin sebab takut saya lari kot diorang pun buat tak tahu je. Cuma senyuman diberi tanda sapaan.

Sehari, dua hari, menginjak ke seminggu, menginjak ke sebulan sehinggalah selepas bulan ramadhan, saya rasa seronok pergi surau. Sehari tak pergi surau macam kebulur tak makan nasi tahu? Entah kenapa. Di surau, saya rasa selesa, saya rasa macam saya baik, saya rasa tenang, saya rasa hati saya sejuk. Allah. Rumah Allah kan? Mestilah best!

Ni lah suraunya. Kenal? :)

Dan di surau juga, perkenalan saya dengan dunia tarbiyah berlaku. Saya ingat lagi, ada seorang kakak ni approach dekat surau, ajak pergi satu program ni. Dia cakap best, free, santai, dan boleh jalan-jalan.

Dengar macam best. Dan saya pun berbesar hati nak ikut.

Maka, bermulalah perjalanan saya sebagai seorang insan yang tahu tujuan hidup. ISK - program yang sangat berjaya mengubah saya. Program yang telah mempertemukan saya dengan Cik Hidayah yang manis. Program yang keluarkan saya dari kegelapan dunia kepada cerahnya akhirat.

Sebulan, tiga bulan, enam bulan, semangat berkobar-kobar untuk terus lari di lapangan tarbiyah. Kalau ada adik-beradik lambat dekat belakang, rasa nak tarik je suruh laju sikit.

Tapi masuk bulan seterusnya,

'Taknaklah pergi daurah kak. Exam nak dekat lah.'

'Akak. Mak saya marahlah results saya teruk. Mak saya cakap kurangkan usrah.'

'Ishhh. Akak ni janganlah paksa saya pergi daurah. Tak sukalah.'

'Saya nak keluar usrah'

T__T

'Apa jadi pada kamu erna? Dulu, saya rasa semangat bila sister selalu sebut nama kamu. Erna tu, erna ni. Tapi sekarang, kamu seolah-olah dah bosan di dunia tarbiyah.'

Sentap. Ingat lagi kata-kata seorang akhwat dekat saya. Ye. Apa jadi pada saya?

'Dan sungguh, Kami benar-benar akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang-orang yang benar-benar berjihad dan bersabar di antara kamu; dan akan Kami uji perihal kamu.' [47:31]

Tapisan

Jika AJL ada peringkat saringan,
jika AF ada peringkat saringan,
jika MENTOR ada peringkat saringan,
takkanlah ALLAH takde ye dak?

Tapisan ni comfirm berlaku pada insan-insan yang dipilih untuk diberi hidayah oleh Allah. Dapat hidayah tu satu bab, tapi apa jadi selepas dapat hidayah tu masuk bab lain pulak.

Betul ke kita ni sungguh-sungguh sanggup berjuang untuk agama Allah?
Betul ke kita ni ikhlas berada di lapangan tarbiyah ni?
Betul ke kita ni dah 100% lepaskan dunia untuk kejar akhirat?

Jika jawapannya ya, maka datanglah ujian bak ombak tsunami sekalipun, kita tak akan pernah berganjak walau selangkah dari lapangan tarbiyah ni, dari medan dakwah ni. Allah. Bukan senang nak dapat syurgaNya kan? Tapi, tak mustahil. Allah yusahhil.

Tersingkir Tarik beg lah jawabnya T__T

Bak kata pepatah ulama-ulama, iman manusia ni turun dan naik. Begitulah kita. Mula-mula ditarbiyah, semangat sungguh. Pergi majlis ilmu sampai tak cukup tanah. Kalau boleh pukul 5 pagi tu nak keluar bertebaran ketuk pintu rumah jiran-jiran ajak bangun qiam. Semangat sangat baq ang.

Tapi, lama-lama, hati rasa bosan. Diri memberontak nak kehidupan macam 'dolu-dolu'. Ayat-ayat Allah tak lagi dapat menggetarkan hati. Menangis mengenangkan dosa apatah lagi, harommm. Hmm. Hmm.

Teringat kisah jalut dan talut. Dirakamkan dalam surah al-baqarah ayat 246-251. Lihatlah bagaimana Allah uji kaum pada zaman itu untuk mengetahui siapa di kalangan mereka yang betul-betul beriman. Ternyata hanya sedikit.

First time dapat tadabur surah ni terkeluar ayat, 'Eh, macam sama je dengan aku diorang ni.' Jeng jeng.

Kembalilah Kau Iman


Bila dah sedar rupa-rupanya diri sedang ditapis, maka wajiblah kita berusaha sedaya upaya untuk tidak terkeluar. Takkanlah selamanya kita nak biar iman kita turun. Sedang adik-beradik seusrah dah nak hampir sampai ke garisan penamat, takkan kita boleh buat muka tak bersalah patah balik ke garisan mula. Kan kan?

Bagaimana untuk naikkan kembali iman?

1. Keazaman yang kuat sekuat keazaman kita nak score straight A's SPM, malah lebih kuat lagi. Eheh.

2. Ikut pesan Imam Ghazali, dapatkan kembali hati melalui 3 cara. Ye ye. Yang itu lah. Pandai pandai.

"Carilah hatimu di tiga tempat. Temui hatimu sewaktu bangun membaca Al Quran. Tetapi jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak kau temui juga, kau carilah hatimu ketika duduk tafakkur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati!"

3. Ambillah pengajaran dari kisah para sahabat. Sebab mereka adalah orang-orang yang paling dekat dengan Rasulullah, dan kisah mereka sangat awesome sampai bila saya baca saya rasa macam nak jumpa sangat dengan mereka dan sangat-sangat terinspirasi dengan kehebatan iman mereka. Ohh. Ohh.



Kisah Muaz & Muawwiz

Siapa Muaz & Muawwiz ni? Mereka ini adalah pahlawan perang badar. Pada ketika perang badar berlaku, umur mereka baru 14 & 13 tahun. Kisah mereka memang sangat menyentap ke hulu hati. Sampai saya rasa macam terjatuh hati pada mereka berdua. Eh.

Saya petik kisah mereka dari buku Abdul Latip Talib;

Tiba-tiba Abdul Rahman bin Auf didatangi oleh dua orang remaja daripada kaum ansar, iaitu Muaz bin Amr al-Jamuh (14) dan Muawwiz bin Afra (13). Kedua-duanya bersenjatakan pedang. Tentera Quraisy seolah-olah tidak menghiraukan kehadiran dua remaja itu kerana menganggap kedua-duanya tidak berbahaya.

'Wahai anak, kamu masih terlalu muda bagi terlibat dengan peperangan ini. Sebaiknya kamu jauhi tempat ini.' Kata Abdul Rahman bin Auf.

'Kami mendapat izin daripada kedua ibu dan ayah kami bagi menyertai pasukan Muhammad'. Jawab Muaz.

'Saya datang ke sini bagi membunuh Abu Jahal. Tunjukkan di mana dia?' kata Muawwiz dengan penuh semangat.

Pada mulanya Abdul Rahman bin Auf tidak menghiraukan kata-kata mereka, namun apabila mereka terlalu mendesak, Abdul Rahman pun bersetuju.

'Pak Cik akan tunjukkan kepada kamu di mana Abu Jahal. Boleh tahu apakah yang kamu akan lakukan apabila jumpa dengannya?' tanya Abdul Rahman.

'Ibu berpesan jangan pulang ke rumah selagi kepala Abu Jahal tidak diceraikan dari badannya.' jawab Muaz bersungguh-sungguh.

Apabila telah ditunjukkan di mana Abu Jahal, mereka segera berlari ke arahnya tanpa menghiraukan keselamatan diri. Ketika itu Abu Jahal masih berada di atas kudanya. Dia tidak nampak kedatangan kedua remaja tersebut. Muaz yang terlebih dahulu sampai daripada kawannya Muawwiz.

Dia tidak dapat menetak Abu Jahal yang berada di atas kudanya. Muaz memancung kaki kanan kuda yang dinaiki Abu Jahal menyebabkan kuda itu tersungkur. Abu Jahal turut jatuh tersungkur. Dia bertempik marah sambil menahan kesakitan. Ketua pasukan Quraisy itu cuba bangun tapi dengan pantas Muaz menetak kaki kanan Abu Jahal sehingga terputus. Muawwiz pula menetak kepala Abu Jahal sehingga menggelupur kesakitan.

Ikramah anak Abu Jahal yang turut berada di situ segera bertindak melindungi bapanya. Dia menyerang Muaz dan berjaya menetak tangan kiri remaja itu hingga terkulai hampir putus. Ikramah membiarkan Muaz lari apabila melihat Muawwiz hendak membunuh bapanya. Maka berlaku pertarungan antara Ikramah dan Muawwiz sehingga akhirnya muawwiz gugur syahid.

Muaz pula berjaya menetak Abu Jahal dengan pedangnya dan terus berlari bagi mendapatkan Rasulullah. Tetapi lariannya terganggu akibat tangan kirinya yang terkulai-kulai hampir putus. Muaz segera berhenti lalu mengambil keputusan memijak dan memutuskan tangannya yang terkulai itu lalu berkata, 'wahai tangan, kamu mengganggu perjalananku bertemu Rasulullah.'

Tanpa menghiraukan kesakitannya, Muaz terus berlari hingga bertemu Rasulullah. Kemudian Muaz memeluk Nabi Muhammad.

'Wahai Rasulullah, saya dna Muawwiz berjaya mencederakan Abu Jahal. Tetapi dia masih hidup kerana kami diserang anaknya Ikramah.' beritahu Muaz lalu menunjukkan di mana Abu Jahal berada.

MashaAllah mashaAllah mashaAllah. Hebatnya mereka berdua kan? Baru belasan tahun, tapi semangat cintakan islam tu membuatkan mereka nampak sangat matang dan awesome. Jatuh cinta bukan?

Bukan mereka saja. Sahabat-sahabat lain pun kisah mereka tak kurang hebatnya. Jika kita baca, mesti kita rasa macam baru dicuci iman dan dipolish jiwa yang berkarat ni. Eheh.

2013


Mari kita sama-sama berazam, tahun ni adalah tahun zero jahiliyah! Bukan hanya di mulut, tapi pada tindakan jugak tau!

Jom sama-sama kita isytiharkan cuti 24/7 selama 365 hari bagi malaikat pencatit di sebelah kiri, dan malaikat pencatit sebelah kanan, sila bersedia untuk tidak berhenti mencatit. InsyaAllah insyaAllah.:D


Jom sama-sama kita lari pergi syurga, nak? :)





6 comments:

Farhana Hussain said...

ok satu lagi cter yg m'cuci jiwa.tulihler panjang lebar pun,akan ku baca hingga ke titik akhir.huhu~~time kasih time kasih..esok lusa tulih lagi..^_^

Nina Mazlan said...

haha. panjang kan? :p insyaAllah. Jzkk. :)

Anonymous said...

Simple, straight forward. Menusuk kalbu. Peringatan yang sangat menusuk hati. Teruskan dan jangan berhenti. Anda inspirasi saya.

Nina Mazlan said...

insyaAllah :)

spontaneous_gurlz said...

awesome!
benar,mujahadah itu pahit,
kerana syurga itu manis :)
keep on writing,u'll make thousands of soul back to their fitrah,in sha Allah :D

Nina Mazlan said...

Jazakillahu khairan :D

In Shaa Allah. Keep praying for me. :)