Sunday, February 3, 2013

Kerana hati kita disatukan olehNya

Pernah suatu ketika,
hati ini tertanya-tanya,
di mana letaknya hikmah,
setiap ujian yang melanda.

Sehinggalah apabila aku bertemu mereka.


Haa. Kau. Ayat nak puitis je kan? Heh.

Saya teringat masa mula-mula saya masuk HELP. Stress tahap nak hentak kepala ke dinding rasa. Bukan apa, saya dah lah tak pandai cakap inggeris. Tergagap-gagap. Kena sergah sekali terus pengsan. Tiba-tiba masuk pulak ke dalam kolej yang bahasa rasminya adalah Inggeris dan Mandarin. Haaa memang.

Ditambah pula dengan suasananya yang memang kena berdikari sepanjang masa. Saya mana pernah jalan sorang-sorang. Pergi toilet pun nak berteman tahu masa dulu-dulu. Sekali Allah letak tengah-tengah KL ni, sorang-sorang. Getaq jugaklah.

Tapi, saya teringat kata-kata seorang akhwat ni.

'Allah tu akan letak kita di tempat yang kita lemah.'


Di tempat yang kita lemah. Ayat dia kedengaran simple. Tapi ayat tu lah yang membantu saya hidup di HELP ni sampai ke hari ini. Ye betul. Untuk mengajar kita erti hidup, Allah terpaksa campak kita dekat tempat yang kita tak suka, tempat yang kita susah sangat nak adapt. Sebab tu cara Allah ajari kita untuk jadi kuat. Baik kan Allah?

Ok. Stop di situ ye. Tadi mukadimah je. Sekarang masuk pengisian.

Ukhwah Fillah

Selalu saya dengar orang lafazkan ayat ukhwah fillah abadan abada. TAPI...

Bila pegang handphone, senyum sebab mesej dengan boyfriend jugak.
Bila makan kena dengan geng masing-masing jugak.
Bila gaduh sikit, mengumpat berbakul-bakul jugak.
Bila jumpa dekat jalan, jeling-menjeling jugak.

Di mana ukhwah fillah yang sibuk dilafazkan tu? Atau hanya sekadar dilafazkan di mulut, tanpa merasainya dengan hati?

Suatu masa dulu, saya pernah tergolong dalam kalangan yang sering mengungkapkan kata-kata tersebut. Kata-kata yang jika difahami, maksudnya begitu besar. Tapi sayang, kata-kata yang terungkap di mulut tak pernah sekalipun saya rasa dengan hati.

'Ukhwah fillah.

Ok dah. Selamat tinggal. Ada jodoh kita jumpa lagi en?'

Begitu maksud ukhwah fillah bagi saya.

Sehinggalah pada saat saya mengenali insan-insan yang berjiwa besar sepanjang pengajian saya di HELP.



Orang selalu cakap, everything happens for a reason.

Dan disebalik ujian tidak fly ke UK yang Allah hadiahkan buat saya, saya temui bukan 'a', tapi 'infinity' hikmah. Salah satunya, Allah ajari saya apa maksud sebenar ukhwah fillah.

:)

Pertama-tamanya sudah semestinya adik-beradik usrah saya yang saya kasihi sampai syurga. Entah kenapa, begitu banyak ilmu yang berjaya saya timba dari adik-adik yang usia mereka jauh lebih muda dari saya ini.

Allah ajari saya untuk merindui apabila mereka tiada.
Allah ajari saya untuk tidak futur apabila berseorangan.
Allah ajari saya untuk terus berjuang walau tidak berteman.

Dan semua rasa itu mula hadir setelah genap dua minggu mereka tiada.

Kalau dulu, bila duduk sorang-sorang mula lah rasa nak futur. Kalau murabbi tiada depan mata, mula lah nak mengalah. Tapi kali ini tidak. Sebab walaupun jasad adik-beradik saya tiada depan mata, saya masih dapat merasai kehadiran mereka, merasai semangat perjuangan mereka. Dan rasa itulah yang buat saya nak berlari lagi laju di atas jalan dakwah ini, nak cepat-cepat sampai destinasi, nak jumpa mereka di syurga.

InsyaAllah. Biiznillah.


Allah berfirman di dalam al-quran;

'dan Dia (Allah) yang mempersatukan hati mereka (orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, Dia Maha Perkasa, Maha Bijaksana.' [8:63]

Allah yang Maha Baik, bukan saja menemukan saya dengan adik-beradik saya, tapi dengan insan-insan hebat yang wajah mereka saya tidak pernah jumpa di alam realiti, tapi mengenali mereka di alam maya sudah cukup membuatkan saya rasa rindu pada mereka.

Hebat kan kuasa Allah? Bila kita berhajat untuk berubah menjadi lebih baik, nescaya Allah hantarkan orang-orang baik juga untuk dampingi kita.

Bila ingat mereka, saya teringat Allah. Malah, bila sebut saja nama mereka, saya teringat Allah. Tidak perlu saya sebut nama mereka satu persatu. Jika anda merasai getar yang saya rasa dalam hati bila mana saya melafazkan ukhwah fillah, maka andalah orang itu.


Terima kasih Allah kerana mengajarkan saya erti cinta dan ukhwah fillah ini.
Terima kasih anda semua kerana menjadi sebahagian dari diri saya.

Nanti, kita kumpul sama-sama dekat syurga ye?

:) 

'Hatta engkau terjun ke neraka, aku tetap akan terjun untuk mengambilmu semula kerana aku cintakan engkau keranaNya dan mahu berpimpin tangan tika masuk ke syurga sana.' - Langit Ilahi

Ukhwah fillah abadan abada.

This time, I really meant it.

Jangan futur! 




8 comments:

A humble student said...

"Jika anda merasai getar yang saya rasa dalam hati bila mana saya melafazkan ukhwah fillah, maka andalah orang itu"
awww... aku terasa.. hehe. i miss u erna.

Nina Mazlan said...

Mau tak rindu. Aku lagi lah. Sampai rasa nak terbang ireland. Kehkeh. :P

shknhssn. said...

Takpa, Erna! Nanti ada junior baru2 lagi masuk, bawak diorg masuk jalan ni jugak yee. Hang kakak kawasan Damansareee sekarang. HELP ftw! :D

Nina Mazlan said...

Kakak kawasan sangat! HAHA. Hang pon aku rindu Shiken. Walaupun sat ja hang masuk HELP. X)

Ana_Solehah said...

Dah lamaaa tak komen. Heeee~ ernaaa. samalah cerita kita. smpai skrg aren kalau nk pi mana2 msti nak ada org teman. pulak tu kena campak dekat tgh2 kl ni. Allah. :'(

areen tahu kelemahan areen mmg tak pandai n berdikari, selalu bergantung harap ada orang. once bila dapat sini aim areen only one. nak belajar BERDIKARI. then alhamdulillah, Allah makbulkan. cuma terasa payahlah at 1st. masih lagi terasa nak ada org teman. haishhhh~

ENCIK MUSAB said...

nice sharing
jay zack kay kay.

Adilah Manaf Celik Vitamin said...

Terima kasih atas perkongsian ni. Nak tanya apa masuk futur?

10 TIPS Merangsang Kehamilan

Nina Mazlan said...

Perkataan/Frasa: Futur
Cara sebutan: Foo-turr
Maksud skema: Gugur
Maksud sebenar: Berasa malas dan culas untuk membuat dakwah dan tarbiyah. Contohnya apabila murabbi/ah menelefon untuk mengajak ke bulatan gembira, terdetik di dalam hati kita, "Aish malasnya nak drive jauh-jauh ke Bangi tu untuk berbulatan gembira." Itulah futur namanya. Tetapi yang lebih marabahaya apabila berlaku futur, kita berasa syiookk dengannya. Contoh apabila konferens riang kita dibatalkan akibat gempa bumi besar, kita terus melompat kegirangan sambil berkata, "Hoyeeaaahhh takde konferens riang minggu ni sayugia bolehlah aku ke Alam Disney..!!" Err.. Itu futur yang dihiasi namanya.
Contoh penggunaan: "Mail, setiap kali kau nampak aku macam nak futur, aku malas nak mujahadah ke, berat punggung nak ke bulatan gembira ke, aku bagi kau lesen besar untuk pelempang Jepun aku sepuluh kali terus-menerus, okayh..??" kata Sazali Bujang kepada rakan baiknya, Semail Kamus. Sebulan selepas itu Sazali Bujang dimasukkan ke dalam wad kecemasan akibat dilempang dengan begitu bersemangat sekali oleh Semail Kamus.

Credit to angelpakaigucci :)