Thursday, August 5, 2010

menantu mak aku =))

situasi 1

'seksi dowh budak tu'

cakap srg mamat yg muka boleh tahan kat kawan rempit dia

'tp,tu kalau buat stok2 awek boleh arh.kalau nak buat bini,mau mak aku kejar dari penang sampai singapore'

situasi 2

~dekat surau bahagian perempuan,di sebuah kampung yg bukan bernama kampung besout~

ALLAH AKBAR
takbir pertama dari 'abg imam'

'weyh2,usha2 jap sape imam.calon suami,calon suami'

kata beberapa makmum perempuan yg tergugat hatinya mendengar suara lunak imam

'eyh,bukan ko da ade abg z ke?nak carik lain pulak?'
seorg budak yg terganggu khusyuknya bertanya

'alaa,tu main2 jela.abg z aku tu,baca al-fatihah pon kena mengeja,mati hidup balik mak aku xterima jadik menantu =.='

baiklah,situasi2 yg mmg biasa
jgn cakap korg xpernah dengar or tengok situasi camtu terjadi
dusta semua tu

tp,pernah ke kita terfikir,sebab musabab perkara2 camtu terjadi?
xkisahlah,terjadi kat kita ke,kat kawan kita ke,or kat jiran sebelah mak saudara kita ke
yg penting,pernah x kita renungkan pengajaran di sebalik situasi2 camni?

kadang2,bila ada kawan kita datang menangis2 kat kita,cakap pakwe dia mtk clash
atas alasan,mak dia xsuka kat kawan kita sbb dia xpakai tudung
apa yg kita buat?
kita maki hamun segala keturunan pakwe kawan kita tu sbb nak jaga hati kawan punya pasal kan?

kadang2 tu jugak,bila ada kawan2 lelaki kita yg selalu lepak2 buang masa masa maghrib,yg xley semayang sbb uzur dari tahun lepas,datang cakap kat kita yg dia nak meminang usatazah depan rumah
apa reaksi kita?
kita terbahak2 gelak,dok kutok2 dia sbb bercita2 sgt tinggi

tapi,pernah ke kita terfikir,kenapa org2 yg kita tengok banyak awek seksi2,yg banyak kawan2 lelaki yg hot2,tetap nak pilih sorg yg menutup aurat,sorg yg sopan dan baik jadi teman hidup drg

mungkin bg kita,golongan2 camni xsedar diri
xreti cermin diri sendiri
perangai xsemena,ada hati nak kahwin ngan anak imam masjid negara
xlogik +_+!

tp,hakikatnya,itulah yg berlaku
sejahat2 mana pun org tu,dia mesti nak yg tebaik tuk jadi mama or papa kepada anak2 dia
dia mestilah nak sorg yg dapat bimbing dia dunia akhirat
ada ke yg nak sorg yg selalu kalah judi jadi suami?
ada ke yg nak sorg yg selalu menari kat pub jadi isteri?

korg macam mana?
mesti nak yg baik2 gak kan tuk jadi menantu mak korg?
xtaula plak kalau ada yg nak sgt kat org2 yg bermasalah ni,kat org2 yg xpasti agama dia apa
yg dah berpegang2,bertouch2,berkiss2 ngan manusia lain yg bukan muhrim
xtaula plak kalau ada yg suka amik bekas2,ex2,sisa2 org lain ni


dan yg paling penting,cuba kita tanya diri kita,kita ni termasuk dalam golongan yg mana satu?
yg bekas2,ex2,or sisa2 org lain ke,ataupun golongan yg jadi rebutan setiap lapisan masyarakat tuk memegang jawatan menantu?
tepuk dada,tanya hati,buka minda,renung2kan =)

nota kaki tangan : 

~minta maaf sbb entri kali ni,lupa nak tapis bahasa dia.tp jgn risau,ttp berlabel U,xsampai tahap 18SG lagi >_<

~blog untuk luahan hati penulis ke,or untuk renungan si pembaca?fikir2kan...



11 comments:

Ummu Safiyah said...

haha.. blog utk luahan hati penulis or renungan pmbaca? act, combination of both..

Ummu Safiyah said...

haha.. blog utk luahan hati penulis or renungan pmbaca? act, combination of both..

norain ishak said...

di sini saya ingin mendedahkan sebuah rahsia. haha. poyo. ada lah cousin ain. muka dia good-looking jugak lah. waktu zaman kitorang umur 15 tahun macam tu, dia sendiri cakap, kat mrsm (dia budak mrsm) berbunyi macam ni lah,

"aku saja-saja je nak ada awek manjan+gedik kat maktab aku, tapi kalau nak cari isteri, mesti lah perempuan baik-baik."

actually banyak pengajaran yang boleh diambil sebenarnya:
1. kalau bercouple usia 15tahun,potensi untuk kekal itu sangatlah sedikit.
2. lelaki yg kurang baik tetap nak yg baik.
3. perempuan gedik jgn bajet pakwe anda sayang anda.

jai zaman skang ni, memang susah nak cari jodoh macam lagu wali band tuh, tapi berdoalah agar dipertemukan jodoh yg soleh/solehah.

sekian.

MeAndDaOnlyMe said...

ngahaha , agak semat entry kali nh .. =D
cuma harapnye sesape yg mmbaca menganggap bahawa menjadi menantu pilihan adalah bonus ataupun hikmah kpd pemuda / pemudi yg soleh / solehah , bknnya aim utama dlm memperbaiki diri ..
* argghh , paham ke ?? ayat brterabur cam biasa .. =p

nina mazlan said...

ummu : haha,combination is good ^_^

ain : wahh2,pjg komen.betul tu ain,ena suke pengajaran2 yg ain tulis tu.ahaks :DD
tp rase2,xsemua camtu kot.ada gak yg mmg beria gila nak kawen.ngeh3 :)

zetot : xpe,da bsa ayt berterabur.LOL.paham ke?haha.mestila paham =)

norain ishak said...

memang benar ade beria nak kwen,
tapi orang nak kawen ni banyak sebab.
sebab2 dia boleh pikir sendiri kan.but perkahwinan yang mulia adalah perkahwinan yang alim ulamak selalu cakap, didasari dengan tanggungjawab seperti si suami membimbing isteri, isteri memberi dorongan pada suami.
cuba tengok keadaan hari ni, susah kita nak jumpa si suami yang betul2 berjaya membimbing isteri. kalau si lelaki beria nak kawen bukannya beerti dia betul2 cintakan perempuan itu, kerana lelaki yang betul2 mencintai seseorang itu akan membimbing isterinya ke jalan syurga. HAHA. Panjang ar komen. maaf yer.

nina mazlan said...

hahaha.cam nak wat entri baru jek ain nh.LOL,yup,setuju sgt ngan ain.haih.hrp2 ain dptla suami dr yg hensem lg baik.ngeeee~

virgo_blue91 said...

:)

nina mazlan said...

^_^

Haq Mohaidin said...

me and da only me tu zetot ke? aku faham apa dia nk smpaikan.dan semua org pun patut paham

nina mazlan said...

haq : yup,zetot.haa,ak pon paham :P