Wednesday, September 15, 2010

kalau berubah semudah ABC...

ingat senang ke nak berubah jadi baik?
ingat senang ke nak tinggalkan benda2 yg dah sebati dgn diri kita?

kita tengok orang2 yg pakai tudung labuh
kita tengok muka diorang tenang jek
tp dalam hati ada taman siapa tahu?
ingat diorang semua tu lahir2 pakai tudung labuh ke?
kita tengok pulak orang yg menjaga pandangan
kita tengok diorang macam xde perasaan jek
tp hati diorang?
kita xtahu betapa susahnya diorang nak jaga pandangan tu
sebab bukan dr dalam perut diorang diajar utk menjaga pandangan
tp sebab niat nak berubah
yg pahit pon ditelan jugak

berubah xsenang,tp kalau hati nak,semua jadi mudah =)

apa beza kita dengan zaman jahiliyah?
hari ni kita dengar berita orang buang bayi
esok pulak kita dengar berita pembunuhan kejam
lusa,tulat kita dengar orang ni kena tangkap khalwat,orang tu kena rogol
jadi,apa beza kita dgn zaman jahiliyah?

semua orang belajar agama Islam
inshaAllah,bila dah belajar tu,mestilah paham jugak kan
lainlah kalau kau masuk kelas setiap hari,kau sumbat telinga kau dgn mp3,pastu buat muka xmalu berdengkur masa ustaz mengajar =.='
benda2 basic mesti kau paham
xpayah nak bukak tafsir fi-zilal utk terangkan benda2 macam larangan2 Allah,atau suruhan2 Allah
Islam kata kena solat,Islam kata xley berzina
cakap sekali kau boleh paham
tp kenapa ramai yg masih buat?

dalam al-Quran Allah berfirman

"Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak...."

(57 : 20)

dunia memang best
sebab nikmat dunia kita nampak
ramai sgt yg celik dunia,tp buta akhirat
nikmat akhirat yg berganda2 lebih bagus tu kita buat bangang jek
sebab tu,ramai yg takut nak ikut ajaran Islam yg sebenar2nya
ramai yg buat xpaham dgn ajaran Islam
sebab xnak tinggalkan kesenangan dunia

sedih x,bila kita tahu yg Islam tu mmg benar
tp kita xnak ikut sebab kita takut xley enjoy dah
jadi,apa beza kita dgn Abu Jahal?
Abu Jahal paham Islam,tahu Islam tu betul
sampaikan dia boleh 'ralit' bila dengar Rasulullah mengalunkan ayat suci Al-Quiran
tp sebab apa dia menentang ajaran Islam?
sebab dia tahu,kalau dia ikut,dia kena tinggalkan zina,judi,arak semua2 tu
tanya lg,apa beza kita dgn orang2 zaman jahiliyah?

sedih x?tolonglah sedih T.T

perasan x,sekarang pon,bila kita tengok orang2 yg berdakwah
bila kita tengok orang tu bawa usrah
ramai jek yg dok perli2
banyak jek komen2 sumbang seolah2 nak menjatuhkan semangat orang tu
sebab apa?
sebab orang2 camni takut
takut kalau2 dia terpengaruh
terpaksa tinggalkan life dia yg 'best-la-sangat' tu
samalah macam Abu Jahal
jadi,apa beza kita dgn orang2 zaman jahiliyah?

BERUBAH

satu perkataan jek
tp bawak erti yg sgt2lah besar
susah sgt ke?
susahhhhhhhhhhhhh...
kalau xsusah,xla ramai orang 'rebel' bila ada kawan ajak berubah

tp satu kita kena ingat
sedangkan kekasih hati kita,Rasulullah semasa ajalnya dtg menjemput
xlekang dr mulut Baginda nama kita

'umatku,umatku,umatku'

padahal,Baginda xpernah tengok kita pon
xpernah pandang wajah kita pon
tp betapa kasihnya Baginda terhadap kita
tp kita?
kenapa kita xsayang diri kita sendiri?
kenapa kita xsanggup berkorban,berubah untuk pengakhiran yg baik?
untuk diri kita jugak,mak cik cafe xde effect pon kalau kita still xnak berubah
kan :)

berubahhhhhhhhhhhh =.='



9 comments:

Ummu Safiyah said...

ye.. lame tak jmpa erna.
sy sgt stuju bukn snang nk brubah,n bukan snang juga nak maintain pkra yg baik..

fikriehisham said...

tak mudah kan nak berubah.
sedikit demi sedikit & berterusan :)

ps : henshiinnnn :D hahahaha

Nina Mazlan said...

cik ummu :betul,,nak berubah satu hal,,pastu istiqamah pling susah =.='

keri : setuju!tp yg p/s tu,xpaham ^_^! la la la~~

keri said...

henshin kan tagline kamen rider mase die nak berubah =.=*

Nina Mazlan said...

keri : owh,hahaha.ak pmpn tgk hagemaru jek.la la la~~~ =P

zameer.zaihan said...

yes! agak susah nak brubah. tp nk brubah 'balik' sgtlah senang. =.=

Nina Mazlan said...

zameer : huhu.nak berubah 'balik' tu mmg senang.sbb yg 'tu' rmi org buat.nak jadik 'asing' ni yg susah.tp Allah dah berfirman,'beruntunglah org2 yg asing ^^'

zameer.zaihan said...

mmm. yg tu hadis nabi. :)

Nina Mazlan said...

zameer : owh,salah dah =P

trimas ^^