Saturday, January 29, 2011

surat cinta dr Dia :)

pernah x masa korang tengah mencari2 jawapan kepada sesuatu soalan, pastu korang saja2 bukak la Quran,tiba2 mata korang terus terlihat satu ayat dalam al Quran ni yang menjawab soalan korang tu?

pernah x masa korang tengah down gila, sedih sangat, pastu korang bukak al Quran, korang randomly bukak surah mana pon, tiba2 terbukak satu surah yang ayat2 dia macam memujuk korang?

pernah x masa korang tengah resah gelisah, peluh dah melimpah ruah keluar dari dahi korang, pastu korang amik la Quran, korang baca, secara serta merta hati korang jadik tenang, tenang sangat sampai rasa macam nak nangis?

PERNAH X?


korang tahu kan, al Quran tu dari siapa? ayat2 Allah. yg diturunkan bukan jek sebagai manual rujukan kita tapi dalam sesetengah waktu, al Quran tu dah macam surat cinta Allah untuk kita

bayangkan, kadang2 masa tengah mencari2 jawapan utk satu2 soalan, kita bukak al Quran, tiba2 ada Allah jawab soalan kita dalam tu. tapi kita sedar x, al Quran tu Allah turunkan untuk Nabi Muhammad SAW (jawab salawat dulu) bila? dah beratus ribu tahun dulu tahu? sweet gila Allah kan?kita belum tanya lagi, Allah dah jawab siap2 dalam al Quran. kita tinggal nak carik jek lagi

mashaAllah, Allah tu mmg Maha Mengetahui isi hati kan? surat cinta dr manusia bernama 'kekasih' korang tu, ada yg dapat tandingi surat cinta Allah ni? tipu kalau ada. pastu, masa kita tengah sedih, kita bukak al Quran Allah seolah2 bercakap dgn kita, pujuk kita

Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.”

(QS.Ali ‘Imran:139)

ni baru satu contoh, kalau kita rajin bukak al Quran, rajin baca surat cinta Allah untuk kita tu. banyak lagi ayat2 memujuk yang Allah bagi kat kita. sweet gila kan Allah? dah macam kekasih gelap pon ada Allah ni. senyap2 Dia pujuk kita, cuma kadang2 kita manusia ni xmau sedar ke'sweet'an Allah tu. malu x? malulahhhhhhh T.T

lagi kan, Allah tu setia gila. ingat senang nak carik kekasih hati yg setia zaman sekarang ni? yela, korang bayang, masa kita tengah senang, kita lupa Allah. tapi, masa kita susah, kita carik Allah balik. kalau kita buat macam tu dgn manusia, dah lama kena talak 10 kali.

tapi Allah x. masa kita senang, walaupun kita lupa kat Allah, Allah still tunggu kita. kadang2 Allah tambah lagi kesenangan kita tu, sbb Allah sayang sgt kat kita. then, bila kita susah, bila kita start carik Allah, Allah xmarah pon kita, Allah xtolak kita pon. Allah malah sgt gembira, Allah hiburkan hati kita supaya kita xbersedih dgn kesusahan kita tu. ya Allah, mana nak carik kekasih hati macam ni?. sweet kan? korang xrasa ke Alah tu sweet selama ni?haish~

selalu kita kalau mintak sesuatu dari pakwe/makwe kita, pakwe/makwe kita tu terus bagi kan? contoh, seorang perempuan mintak char koay teow dari pakwe dia, pakwe dia terus bagi, sbb xnak makwe kesayangan (weeekkkk) dia tu merajuk. konon2 sayang sgt, sbb tu sanggup bagi apa saja kat makwe dia tu xmau tangguh2 dah. tapi, benda tu cliche. sweet macam tu, semua orang ada.

tapi Allah, sweet Dia lain. kita doa mintak sesuatu dari Allah, Allah tangguh dulu nak bagi. kenapa?Allah xsayang kita keeeee?oh, tidak2. Allah tangguh sbb Allah nak dengar lagi suara kita minta, memohon dr Dia. sbb Dia tahu, bukan selalu hamba2Nya nak memohon merintih dr Dia. masa susah jek kita nak bermanja2 dgn Allah, sbb tu Allah tangguh lama sikit, sbb rindu nak dengar suara kita. mashaAllah, sweeeeeeeeeeeeetttttttttt sgt Allah tu, kalah Gu Jun Pyo -_-"



lagi, kalau korang duduk berdua2an dgn pakwe/makwe korang, ada rasa tenteram?ada rasa tenang? ke rasa resah gelisah?sbb takut2 mak or abah terjumpa, then serang dgn parang. ataupun, takut2 orang yg tangkap basah tu datang? isk3, xtenang langsung nak berdua2an kan? tapi, kalau kita berdua2an dgn Allah, ada kita rasa macm tu? malah, kita lagi suka kalau2 mak abah kita jumpa kita tengah berdua2an dgn Allah kan? kita xkisah pon kalau2 org yg tangkap basah tu lalu. specialnya Allah kan? kalau kita ingat Dia, hati kita akan tenang jek

Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah-lah hati menjadi tenteram.”

(QS Ar Ra’d:28)

xsweet lagi ke Allah tu untuk kita? xteringin ke kita nak baca surat cinta Allah tu? dahla rasa seronok bila baca surat cinta dr Allah, dapat pahala lagi. fuhhhhh. kalau kita baca surat cinta pakwe/makwe kita ada dapat pahala? ntah2 dapat dosa lagi, zina hati. mashaAllah, mintak jauh. so, sekarang, nak buat apa? haaaa, dah besar kan? pandai2lah pikir. ngeee~~

org lain dpt band tinggi ielts, cikgu xkata apa2 pon.aku dpt band tinggi sikit, cikgu cakap aku mandi air zam zam.stress T.T



2 comments:

NooR AzLen BinTi HaRoN said...

assalamualaikum

penah merasai sbgitu
itulah KALAM ALLAH pedoman hidup sampai akhir hayat:-)

Nina Mazlan said...

:)